Paracelsus

Fri Sep 14 06:55:59 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Je gaat niet  in op mijn betoog, Marc, dus ik stop maar.

 Ik kon er niet veel mee. En dus vulde ik het liever wat aan in een rich-
 ting die meer perspectieven biedt, En vond zowaar Isaac Newton over Her-
 mes... niet onaardig want volgens Geel begint 'de Verlichting' met Isaac
 Newton (en kwam ze met Einstein definitief ten val).

 In het Gele scenario spelen geen homologieen. Het verband 'zo boven, zo
 beneden' is volkomen magisch. De opkomst van Mercurius staat in zowel
 het D66- als in het JD-logo, in de titel 'Klaar voor de Klim' lijkt het
 eerder te gaan om de opkomst van Sirus - maar wie dat wil, kan ook daar
 de opkomst van Mercurius in zien. Maar met een homologie (en dat is iets
 dat echt bestaat - al is ze vaak onjuist) heeft het niets uitstaande.
 Maar het was wel aardig van je gevonden...   :-)

 Je moet iets zoeken dat in het scenario zelf past, en vervolgens kijken
 (niet analytisch maar yin-yangend) of het ook in D66 speelt.

 Voorbeeldje: momenteel kijk ik naar de semantiek van 'Mercurius', 'Mer-
 curiaal', T(h)oth en 'Hermes' - daar zit van alles in dat verband houdt
 met Geel D66.
 Dat is dus interessant: ik merkte al op dat 'Mercurial rage' staat voor
 'massahysterie' - voor hetzelfde geld staat het voor 'Opschudding'.
 'Mercuriaal' betekent in een ander homoniem 'onrustig'. Zoekt men naar
 'Opschudding' in van Dale, dan staat daar... 'onrust bij een groep
 mensen'.
 'Opschudding' zou dan betekenen: 'Mercurius bij een groep mensen' - of-
 tewel: 'De Mercuriusgroep'. Vandaar dat gedweep met Geel - met de kleur
 van Mercurius. Waarmee ook het krankzinnige verklaard is.

 Volgens mij is dit geen toeval, volgens mij hebben Gele D66'ers over dit
 soort dingen nagedacht. Het is volkomen magisch - en dat is de reden
 waarom D66 zo raar overkomt.