Nieuwe groep ex-moslims opgericht

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Sep 12 19:53:19 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 9/12/07, Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl> wrote:
> Ho, ho, Mark, geloof is niet 'primair een individuele zaak'. Geloof is wel
> degelijk een collectieve aanname en een institutionele macht in de
> samenleving. Wat jij beweert is een liberaal adagium: de maatschappij is
> van ons allen, vrijheid doet het individu gedijen en geloof is binnen die
> vrijheid een individuele zaak. Die laatste twee aannames worden beslist
> niet geaccepteerd door gelovigen, ook al geven ze vanwege de huidige
> machtsverhoudingen misschien een sociaal-wenselijk antwoord als je erom vraagt.

Eens, maar dat wil niet zeggen dat ik in die verzuilde denktrant mee
moet gaan. In tegendeel juist.

> Vanwege het institutionele karakter van religies streven godsdiensten in
> principe wel degelijk naar staatsmacht, om hun wil op te leggen aan de
> collectiviteit.

De meeste (vooral fundamentalistische) gelovigen willen hun
godsdienstige leerstellingen inderdaad via de staat, liefst via een
dictatuur, opleggen aan anderen. Andere gelovigen ook weer niet. Die
gematigden hebben uiteraard mijn sympathie.

Groeten,
Mark Giebels