Groene, Paarse en Gele periode van D66: Boris' Zonnebloem

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Sep 12 11:30:34 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je maakt je er wat te gemakkelijk van af, Marc.

Waar ik op doelde - en dat staat kennelijk niet in de flut-Wikipedia, want
het onderwerp is omstreden en waarschijnlijk permanent ondermijnd door
antroposofen - is de Leer van de Signaturen van de Zwitserse arts
Paracelsus (1493-1541). Planten en vruchten die een uiterlijke gelijkenis
vertonen met menselijke lichaamsdelen kun je inzetten als medicijn bij
ziekte van dat lichaamsdeel. De okkernoot bij hoofdpijn etc., melkachtige
plantensappen ter bevordering van borstvoeding etc. Kortom, geloof in
gelijkenis ondanks verschil in materie en proces.

Paracelsus behoort tot de welhaast eeuwige school van de homologie, welke
betekenis haalt uit materiele symbolen. Onschuldiger variaties, want
gebaseerd op een aanname van een "moderne" logica, zijn er ook:
hermeneuten, die systematisch gehelen met delen vergelijken, conventies met
individueel gedrag etc. , de socioloog Bourdieu (Homo Academicus) die de
algemene machtstructuur in de samenleving gereflecteerd ziet in de ranking
en indeling van universitaire faculteiten, Marx die deze structuur
construeert in sociale klassen, etc.

Wat jij doet met zonnebloemen en symbolische kleurstellingen lijkt het
meest op een hedendaagse vorm van totemisme: toekennen van een sociale
betekenis aan een materie, betekenisrelaties leggen o.g.v. een bepaald
kenmerk. Lees ook eens het vermakelijke boek van James McAllister, Beauty &
Revolution in Science, 1996 - ook interessant vanwege zijn analyse van de
esthetische factoren welke een rol spelen in de methodologie van de
natuurwetenschappen.

Kortom, Marc, in je ijver om de sociaal-liberale tegenstanders te vloeren
[en daarin heb je mijn *zegen*, heerlijk deze religieuze metafoor] gebruik
je projectie, wat je wilt zien zie je. Vraag blijft echter: waarom kies je
bepaalde materiele symbolen uit en analyseer je niet de inhoud van hun
teksten, gedragingen of activiteiten? Vind je dat te moeilijk, of bestrijd
je ze liever met bezweringen?
hv,u
------