gegarandeerd in reclame

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Oct 28 16:11:39 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik hoor steeds vaker dat in reclame bij beleggingen een gegarandeerd
> percentage genoemd word. Zou daar niet een stop op moeten of garanderen
> ze het echt? Uit andere uitzendingen, kassa, radar, merk je vaak dat het
> niet gegarandeerd is...

Tja, het zal gegarandeerd zijn in de zin dat ze zich er juridisch toe
verplichten, maar van een kale kip kan je nu eenmaal niet plukken, dus als
de boel failliet gaat, heb je pech. Het kan niet gegarandeerd zijn in de
zin van gegarandeerd door een grote bank. Waarom zouden ze de particulier
dan nog nodig hebben en zoveel rendement moeten betalen? Als het echt
gegarandeerd was, konden ze direct zaken doen met een bank.

Een vriend van me werkt trouwens bij de AFM en die vertelde me nog wat
aardigs. De minimale inleg bij dit soort fondsen is meestal 50.000 euro.
Dit is niet zomaar een bedrag, maar het minimale bedrag om aangemerkt te
worden als professionele belegging. En de bevoegdheden van de AFM houden
daar op... Bij voorbaat dus linke soep zou ik zeggen, als dit soort
producten worden aangeboden op TV. Waarschijnlijk geen gek idee om die
regels eens aan te scherpen.

Overigens: je bent ook wel een rund als je niet aanvoelt dat er aan dit
soort beleggingen wel grote risico's moeten zitten.