De koelkast van Balkenende

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Oct 28 16:05:00 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Voor Balkenende staat het conserveren voorop, zo lijkt het, maar er
> moeten ook dingen gedaan worden om als samenleving vooruit te komen,
> en dan komt een wat hogere temperatuur meestal wel goed uit.

Een aardige beeldspraak. Toch is hij niet helemaal terecht. Het huidige
kabinet is inderdaad erg conservatief, maar dat ligt niet uitsluitend of
zelfs hoofdzakelijk aan het CDA. De enige volledig conservatieve partij in
dit kabinet is de CU. Er wordt nog steeds hervormd en niet door toedoen
van de PvdA. Hervorming van de zorgsector gaat door bijvoorbeeld. Of dat
een goede zaak is, is een tweede. Zoals bekend zijn jij en ik het daarover
oneens. Maar conservatief is het allerminst. Ook op het gebied van
hervorming van het ontslagrecht is het het CDA dat voor de verandering -
anders bijvoorbeeld dan in het vorige kabinet - het initiatief neemt.

Bedoel je met de progressieve politici die de koelkast zijn ingetrokken
overigens de PvdA? Ik hoop het niet en ik heb je vaak genoeg gehoord over
het kruis van Nypels om te weten dat je weet dat die typering niet klopt.
Bij nadere navraag zie ik je dat vaak genoeg bevestigen. Het begint me wel
zo langzamerhand op te vallen dat je verhaal in eerste instantie -
gelukkig maar een klein stukje - de traditioneel linkse kant op gaat. Ik
betreur dat. Het lijkt erop dat je je linkser voordoet dan je bent.

Ik bespeur af en toe een droevige trend binnen D'66: mensen die
krampachtig willen laten zien dat ze heus wel voor overheidsingrijpen zijn
en dat ze de VVD heus wel boeven vinden en dat Bush en Israel heus wel
grote schurken zijn en de Palestijnen het ultieme zielige knuffelvolk etc.
Ik hoop niet dat die trend invloed op jou gaat krijgen.