Armeense genocidel

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Oct 17 11:09:02 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Omdat wij, als D66, een proTurkse Armenië-zetel hebben, is het nieuws
uit de VS interessanter geworden.

De Tukse Staat heeft de druk om de genocide-resloutie niet aan te nemen
in het Huis van Afgevaardigden, tot giga hoogte opgevoerd.

"De steun in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden voor een resolutie
over de Armeense kwestie neemt af. In de afgelopen dagen hebben ongeveer
tien parlementariërs hun standpunt gewijzigd...."

Want Turkije is een noodzakelijke bondgenoot, gezien de militaire
aanwezigheid in het Midden Oosten. En breuk met Turkijë mag niet, vindt
Bush. Dus de VS zullen de Turken blijven tegemoetkomen: ik wed dat de
resolutie er uiteindelijk in het Huis van Afgevaardigden niet doorkomt,
en alleen door de druk vanuit Turkije. Ik applaudiseer als de resolutie
er wèl doorkomt.

"The New York Times meldt woensdag dat onder de leden van het Huis die
hun standpunt hebben gewijzigd zowel Republikeinen als Democraten zijn.
Enkele politici hebben laten weten dat ze een waarschuwing van het Witte
Huis ter harte hebben genomen. President George Bush heeft gewaarschuwd
dat door het aannemen van de resolutie grote schade wordt toegebracht
aan de relatie met Turkije."

De waarheid wordt opgeofferd aan belangen, zoals dat eigenlijk altijd
gebeurt in politics. Er is een genocide gebeurd, daar, toen (1915-191).
No doubt about it.