burgemeesterverkiezing

Sat Oct 13 11:12:35 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder, over een burgemeesterscahp voor de nr 1. van de grootste
 partij,
>Nadeel is dat men dan tegelijk een stem geeft aan de wetgevende (contro-
>lerende) en uitvoerende macht.

 John Wijsmuller <j.wijsmuller at PLANET.NL> daarop,
>Nu hebben we een burgemeester die door de raad wordt uitgekozen en door
>de minister benoemd. Wat vind je daar dan  van?

 Eigenlijk heeft dat hetzelfde bezwaar.

 Probleem is dat die gekozen burgemeester (daar zijn wij als D66'ers
 uiteraard allen voorstander van) er niet komt. Vraag is dan hoe men in de
 marge nog wat kan scharrelen om de vertegenwoordigende democratie met de
 manipulaties die ze met zich meebrengt bij dat benoemingsdrama althans
 nog een beetje te omzeilen.

 In het algemeen kan dat niet omdat de meerderheid van de volksvertegen-
 woordigers per definitie dwarsligt (anders was die gekozen burgemeester
 er immers al lang). D66 zal zich erbij moeten neerleggen dat het spora-
 disch in een gemeente wel kan omdat de raad daar wat minder conservatief
 is ingsteld.

 Ik vind wel dat D66 zo'n ramp als in Utrecht (het was nog erger dan ook
 ik voorzien had) moet gebruiken om het alternatief van de gekozen burge-
 meester te propageren. Dat heeft Pechtold wel gedaan bij standpunt.nl maar
 zoiets had voorbereid moeten zijn (nu was het weer homoweek bij D66).
 Had als D66 de dag erna in Utrecht iets rond het item gedaan dat de aan-
 dacht trok. Die staatkundige vernieuwing is helaas aan het wegebben in
 onze partij ten favoure van de homostrijd en dat is niet erg verstandig.

 D66 moet met andere pro-gekozen-burgemeester-partijen (SP, GroenLinks,
 PVV) een protocol maken dat elke keer als voorstel in gemeenteraden wordt
 ingediend wanneer er gezocht moet worden naar een nieuwe burgemeester.
 Na 20 jaar en hier en daar de nodige ervaring ermee opgedaan, komt zo'n
 protocol echt wel als wetsvoorstel door het parlement.

 D66 zou best een CDA-burgemeester als Gerd Leerkes van Maastricht kunnen
 steunen om hem via zo'n verkiezing te laten herbenoemen. Dat zou tactisch
 zeer verstandig zijn. Bondgenoten zoeken in het CDA kan beslist geen kwaad.