Allemaal Wouter Bosjes?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Oct 10 23:35:06 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:

> FRITZ:
> Wij zijn de VS niet, en hebben bijvoorbeeld geen recht op wapens.
> Bovendien hadden we de optie haar te beveiligen totdat ze haar eigen
> beveiliging rond had!

Wij zij de VS niet. Inderdaad. En Ayaan zocht het hogerop, in de VS. En
verliet Nederland. Ze werd gevierd talkshow-gast en schreef een
bestseller, plus kreeg ze een plaats bij een neocon-denktank. Allemaal
heel mooi. Maar daarme is nederland verlaten, heeft ze een eigen koers
gezocht, en moet dus haar eigen boontjes gaan doppen.

> [...]
> plicht van de samenleving die het geweldsmonopolie in handen van de overheid
> gaf, eenieder te beschermen, zeker waar het geen private bedreigingen
> betreft. Hoe Ayaan en alle andere bedreigden ook als persoon aangecvallen
> worden, zoals de Joden vroeger zelf verantwoordelijk gehouden werden voor de
> aanvallen op hen, Ayaan had een publieke en formele rol, en die veriest
> extra bescherming. Politici, schrijvers, iedereen die een rol speelt in de
> publieke opinie, verdient bescherming tegen godsdienst- en andere
> extremisten. Anders is onze vrijheid van meningsuiting een dode letter.

Ondoenlijk, Fritz. En er zijn ook mensen-met-een-mening die NIET een rol
spelen in het publieke debat. Mogen die niet beschermd worden?
We he`bben al bescherming, trouwens. De gewone politie en justitie, die
tot taak hebben ons, burgers, permanent te beschermen. Tegen elkaar en
tegen fasnaticui met slagersmessen. Let wel: Ayaan vraag EXTRA
bescherming, niet de gewone alldaagse bescherming waar elke burger recht
op heeft.
> ---
>
> (Vervolg Hein:)
> Gelijke monniken gelijke kappen. Ayaan zoekt de confrontatie op, en weet
> wat de consequenties zijn. Ze verdient er goed geld mee, en weet dus ook
> dat ze een deel van haar inkomsten moet besteden aan haar beveiliging.
>
> FRITZ:
> Dat bedoel ik nou, die jodenverradersmentaliteit. Ze zoekt de confrontatie
> op, ze zou onzichtbaar moeten zijn. Wie onze vrienden zoals Hitler was
> aanvalt, kaatst de bal... Getver Hein, hoe kun je zo denken.

Verraad ik Joden, Fritz, omdat ik vind dat burgers als volwassen mensen
een eigen verantwoordelijkheid dragen voor hun veiligheid? Als ik nu op
dit moment naar de Dam ren, en ga gillen dat alle negers klootzakken
zijn, dat alle moslims fanatieke achterlijke randdebielen zijn en dat
alle Joden aan het gas moeten, en ik krijg na een uurtje krijsen een
steen tegen m'n knars, moet ik dan gaan klagen dat de overheid me niet
heeft beschermd en dat ik geen mening meer kan uiten? Kom nou, get real.
Je draagt als burger wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid, en als
liberaal democraten dienen we die eigen verantwoordelijkheid steeds
opnieuw te agenderen.
> --
> FRITZ:
> De meeste Joden deden precies wat wij massaal vinden dat Pim, Theo e.v.a. nu
> moesten en moeten doen, de fascisten, in deze de moslimgekken, respecteren
> en zelf zwijgen en onzichtbaar blijven. Het hielp niet, en zal ons nu niet
> helpen tegen het moslim-extremisme. Zachte heelmeesters...
Fritz, ik volg je werkelijk niet. In de eerste plaats werden de Joden
vervolgd en vernietigd om hun ZIJN, en niet om hun mening. En ten tweede
is je verhaal over stil zijn en niet opvallen omdat je anders wordt
gepakt niet correct. Niemand roept op om stilletjes te blijven. Roep
maar lekker, val maar op, ga maar tekeer. Maar aanvaard we`l de
consequenties! Ik zat laatst in een café en de man naast me begon heel
onaardig te doen. Hij was met drie maten: kale, getatoeëerde hells
angels typen. Ze begonnen racistische beledigingen te roepen en met bier
te gooien. Ze waren dronken. Toen dacht ik: Hein, met al je edele
democratische bloed in je hart, nieren en ballen, je kán natuurlijk naar
die mannen toelopen en hen eens goed de waarheid gaan zeggen. Maar ja,
dacht ik, dan krijg ik vrijwel zeker een behoorlijke dreun op m'n kanis.
Of erger. Dus ik....liet ze gaan. Laf he. Maar nee, ik maakte gewoon een
afweging. Dat was *mijn* verantwoordelijkheid, en niet die van iemand
anders of van de overheid.