Ontgeling: Geloof geen vijand van wetenschap

Mon Oct 8 10:06:28 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bertbakker7 at GMAIL.COM>,
>Geloof is een moreel defect, een vorm van dwangneurose, dan wel
>angstpsychose.

 Kom kom, Bertus.
 Als dit waar zou zijn, dan zou geloof een pathologie zijn.

 Geloof is een deterministisch regime dat hiaten in kennis en zekerheden
 opvult, meer niet. Zoiets is niet pathologisch maar een automatische piloot
 die door gelovigen wordt ingeschakeld ze er zelf even niet uitkomen maar
 de behoefte aan zekerheid niet wensen op te geven.

 De afwijzing daarvan is eveneens deterministisch (mooie illustratie daar-
 van is het bestempelen van geloof als pathologie zoals jij doet) - alleen
 de onthouding van geloof is indeterministisch. In het laatste geval komt
 men nog eens ergens achter - dit is dan ook de houding van de wetenschap.

 Veel mensen denken dat de wetenschap in zekerheden grossiert en die tegen
 het geloof in stelling brengt maar dat is onjuist. Er zijn niet alleen
 geen zekerheden (als gevolg waarvan wetenschappelijke kennis kan evolueren)
 maar de wetenschap is daarnaast nimmer een aanval op de religie geweest.
 Ze heeft zich slechts ontworsteld aan het deterministische regime van zowel
 de religie en aan de anti-religie (de gele pseudo-wetenschap van de Ver-
 lichting) door weer vragen te gaan stellen. Er zijn dus 3 opties en geen 2.

 Jouw reactie, Bertus, past in de gele pseudo-wetenschap van de Verlichting.
 En kijk eens wat ik daar gisteren weer over wist op te diepen... Satan kwam
 weer aardig om de hoek kijken... Als dat nou het alternatief voor de reli-
 gie is... Hoe dan ook, het staat in elk geval volkomen haaks op de weten-
 schap.

>Deze heren verdienen het predikaat wetenschapper niet. (...) Ontslaan deze
>types, we moeten onze studenten voor hen beschermen.

 Kijk, dat eerste is deels juist daar waar het gaat om religie. Waar gelo-
 vigen (religieuzen als gelen) in verstrikt zijn geraakt is de obsessie dat
 er een 'evolutie-theorie' zou bestaan - maar zo'n theorie bestaat domweg
 niet: deze obesssie verraad zowaar een hang naar geloof !
 Er is alleen de constatering dat er evolutie zij en de verklaring dat die
 gedreven wordt door 'natuurlijke selectie'. Waarmee dus niets is opgelost
 - men kan zelfs stellen dat 'natuurlijke selectie' domweg een ander woord
 zij voor 'evolutie' of zelfs voor de hemelse vader himself.

 Het tweede gedeelte komt neer op een Berufsverbot voor gelovigen. Dat kan
 natuurlijk niet. Het gaat er louter om of zij in hun eigen vakgebied kennis
 kunnen overdragen en ontwikkelen. Meer niet. Hobbies doen niet ter zake.

 Religie en wetenschap zijn niet noodzakelijkerwijs strijdig met elkaar -
 gelovigen hanteren louter een ander paradigma. Dat is immaterialistisch en
 heeft derhalve niets gemeen met het materialisme van de wetenschap.
 In de pseudo-wetenschap verschuilt het immaterialise zich daarentegen achter
 een *facade* van materialisme. Dat verschijnsel ziet men zowaar in het Gele
 Scenario waarin D66 verstrikt is geraakt (en dat ik al aardig ontrafeld heb,
 al zeg ik het zelf).