Verval Democratie: RMO Rapport

Thu Oct 4 09:05:38 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bernard Aris <B.Aris at TWEEDEKAMER.NL>,
>Laten we (...) het debat over dit RMO-advies inhoudelijk voortzetten
>zonder onszelf verder op de borst te kloppen.

 Ik heb gisteren gepoogd het te vinden, maar helaas...

 Wetenschappelijk bezien moet men uiteraard een vraagteken zetten bij het
 begrip 'democratie' zelf. Is het wel een begrip, is het niet meer dan een
 vage definitie of verlangen ? Waarom zou een 'democratie' een superieure
 staatsvorm zijn en waarom heeft het volk niets in te brengen in een demo-
 cratie ? Bestaat 'democratie' wel of is ze louter een misvatting ? Dat
 zijn interesante vragen.

 Volgens mij is 'democratie' voor velen een dogma waar men niet echt mee
 uit de voeten kan en haar om die reden dan maar negeert terwijl het als
 begrip (hoe regelt een groep mensen z'n zaakjes) wel degelijk bestaat.
 Veel burgers zijn om die reden nogal ontevreden met de politiek (die doet
 dingen waar de meeste burgers niets van moeten hebben - momenteel bijv.
 Europa-manie, hervormings-manie, homo-manie, immigratie-manie, oorlogs-
 manie) - wat de burger wil, wordt volstrekt genegeerd. Parlement en rege-
 ring staan de democratie stelselmatig in de weg.

 Dikwijls wordt daarbij over het hoofd gezien dat het uiten van die onvrede
 (vrije pers, vakbondsvrijheid, zelf een partij opzetten) *ook* onderdeel
 van een democratie is (dat heeft een democratie in elk geval op een dicta-
 tuur voor) en dat het huidige voortsukkelen van de democratie louter een
 eigenschap van de representatieve democratie is.

 Een 'echte' democraat moet daarom voorstander van een directe democratie
 zijn. Of dat iets oplost is trouwens maar de vraag - maar het het voort-
 sukkelen is het in elk geval afgelopen). Als het volk het voor het zeggen
 krijgt, stapt Nederland uit Europa, draait alle hervormingen terug, duwt
 de homo's in de kast, zet de immigranten over de grens en trekt de soldaten
 terug. Zo simpel ligt dat.

 Maar ja, wat gebeurt er dan, hoe doet men dat dan, lukt het en gaat het
 daarna beter ? Dat is maar de vraag... revoluties plachten hun kinderen
 op te eten...

 Van D66 verneemt men trouwens niets meer daar waar het gaat om de inrich-
 ting van de democratie. Terwijl de partij ondermeer wortelt in de verbre-
 ding daarvan.