Groene, Paarse en Gele periode van D66: Twin Peaks

Fri Nov 30 14:06:33 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Alles over dit dossier staat op,
   http://www.fluks.combidom.com/peilingen/d66_geel.htm

Twin Peaks
----------

Op 1 november verscheen de 'Golden Box' van de TV-serie Twin Peaks.
   http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1002004005599154
[wie 'm hier koopt, is een tientje goedkoper uit dan in de winkel].
Vorige week deze DVD-set gekocht en de afgelopen dagen opnieuw be-
keken.

Ik had de serie destijds in 1990/1991 gezien op de TV en later nog
eens op video. Ik vond het toen een raar verhaal maar nu ik het opnieuw
zie met de kennis die ik de laatste maanden heb opgedaan...

Dit *is* het scenario van Geel D66 !

Alles zit erin - niets uitgezonderd. Er zitten ook dingen in die ik
hier niet verteld heb omdat ik vond dat ze niet terzake deden of waar-
aan ik nog niet ben toegekomen.

Voor elke aflevering (er zijn 29 afleveringen plus twee pilots) zit
een inleiding waarin het Gele scenario van D66 volledig uit de doeken
wordt gedaan. Er wordt zo letterlijk verteld wat er aan de hand is, dat
het vrijwel iedereen (opnieuw) zal ontgaan waar het eigenlijk over gaat.
Maar wie het verhaal kent, begrijpt *alles*.

Ook veel grappen (namen die refereren naar de mythologie), alles in
tweevoud (refereert naar Mercurius), het Oog van Horus op een garage
(uberhaupt veel gedoe met ogen en bespieden), Sirius op politie-auto's,
het overdoen van de Amerikaanse burgeroorlog maar dan de Confederatie
laten winnen (conform de overwinning van Horus op Seth in Egypte), de
heliacale klim van Sirius gesymboliseerd door een hondje op een toren
van meubilair, veel gedoe met de Maan en een Zonsverduistering.

Uit documentaires op een bonus-DVD blijkt dat de acteurs destijds het
verhaal niet kenden en ze beweren (wenden voor ?) de dubbele bodem nog
steeds niet te kennen (maar ja, eentje maakt een grap over Pan en een-
tje maakt een toespeling op het Paasei-raadsel dat ik hier verteld heb
- dus daar kan men zo z'n twijfels bij hebben). De dubbele bodem wordt
alleen in de inleidingen genoemd, verder nergens.

Afgezien van dat het een leuke serie is: zeker kopen - alleen al omdat
het scenario van Geel D66 erin zit. De serie werd gemaakt voordat Geel
D66 toesloeg - niet onmogelijk dat deze serie mede als bron gefungeerd
heeft. Wie 'm koopt zij gewaarschuwd: de dingen zijn niet wat ze lijken...

Overigens wordt regiseur David Lynch in de VN van deze week beschreven
als een geesteszieke meneer: hij wil op een Duivelsberg bij Berlijn een
yoga-universiteit bouwen en staat in het blad naast een verlicht iemand
in een witte jurk en met een rare gouden kroon op z'n hoofd. 't Komt me
voor dat hij in z'n eigen sprookje is gaan geloven...