Wiegel: VVD/TON/PVV/D66 moeten opgaan in nieuwe partij

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Nov 22 13:36:06 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 22-11-07 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bron:   De Pers
> Datum:  21 november 2007
> Auteur: Kustaw Bessems
>

> 'VVD moet opgaan in nieuwe beweging'
> ------------------------------------
>
> Oud-VVD-leider Hans Wiegel wil een brede 'liberale volksbeweging'

Wat voegt dat toe aan de democratie die we (toch) al hebben?

> waar
> de VVD in opgaat. De partij moet ophouden te bestaan.

Dat vind ik al langer, het gaat (eindelijk) de goede kant op. ;)

> Wiegel wil dat de beweging binnen anderhalf jaar in het leven wordt
> geroepen. 'Zoiets moet goed worden voorbereid.' Zijn voorstel is om
> een groep oude rotten en jonge talenten zich te laten buigen over de
> opbouw van de beweging.

De VVD is nooit en te nimmer in de ware zin des woords een
volksbeweging geweest. De twee afsplitssingen van de afgelopen jaren
vormen daarop - zij het juist op de enig overgebleven (sterke?) kant:
het populisme - de uitzondering.

> Hij is bereid in deze groep zitting te nemen.

Heeft ie nu nog steeds niet door dat ie zelf de VVD om zeep heeft geholpen?
En wat moet die volksmenner in een volkspartij?

> Wiegel beaamt dat Rita Verdonk, de Partij voor de Vrijheid en D66 in
> aanmerking komen voor toenaderingspogingen.

Ik zie werkelijk niet wat D66 zou kunnen bijdragen als het om haar
belangerijke thema´s gaat.  De VVD - en zeker Wiegel - hebben de
broodnodige democratische vernieuwingen (waarvan hij/de VVD allang
had(den) kunnen profiteren) juist (mede) weten te torpederen.

> 'Er zitten misschien anderen
> bij ons in de buurt die zeggen: er is een heleboel dat ons bindt.

De PvdA biedt veel van wat hen bindt. Ook die staan met de rug naar de
maatschappij ....

Paars heeft hen de mogelijkheid geboden de oude tegenstellingen te
verlaten. Uitgerekend Wiegel zelf kwam roet in het eten gooien op weg
naar de brede beweging ...

> Maar
> misschien staan er ook nog wel nieuwe sterren op. Als je nu aan die mensen
> vraagt of ze hiervoor in zijn, zeggen zij nee. Maar als van onze kant de
> mogelijkheid wordt geboden, gaan ze daar toch over nadenken.'

Wat heeft de VVD anders in de aanbieding dan een afkalving juist
vanwege een gebrek aan openheid intern en met het gezicht naar de
maatschappij staan?  Een ´Wiegel´ die nog steeds niet zelf na wenst te
denken?

> Peilingen
>
> Wiegel vertrouwt er niet op dat de VVD zelfstandig ooit nog een grote,
> machtige partij wordt. 'In de peilingen heeft de VVD nog maar 10 procent
> van de stemmen. Ook als de partij nu goed oppositie voert, zal dat niet
> genoeg zijn om het enorme verlies goed te maken. Met alleen het oppoetsen
> van de VVD zul je niet het zetelaantal van tegen de veertig - en dus de
> macht - krijgen die we op ons hoogtepunt hadden.

En wat nu heeft de VVD met (al) die macht in al die jaren gedaan? Wat
zit die oude zeurkous nu weer te zeuren? Waarom groeit die
´volkspartij´ niet uit zichzelf als ze zo goed het volk bediend?

> We hebben een paar
> klappers gemaakt. In 1959 onder Oud, in de jaren zeventig toen ik de baas
> was en in de jaren negentig onder Bolkestein.

Die laatste klaagde steen en been over de ´invloed´ die Wiegel over
zijn partij wenste te behouden.

> Dat is nu allemaal weg en
> dat komt niet zomaar terug. We moeten iets nieuws maken.'

Telaat !! Laten we het hopen in elk geval. We zitten niet (opnieuw) te
wachten op achteruitgang.

> Het einde van de VVD zou voor Wiegel 'een enorme stap' zijn, zegt hij.
> 'Want ik heb jaren in de voorste linies van de partij gezeten.

Precies, gezeten.

> Maar
> uiteindelijk is de VVD slechts een middel. Het doel is een zo groot
> mogelijke invloed van liberale beginselen.'

Kortom: de PvdA. :)

> Verzet
>
> Wiegel verzet zich al tegen de partijtop sinds Mark Rutte Rita Verdonk
> twee maanden geleden uit de fractie zette. Wiegel wil dat zijn voorstel
> wordt behandeld op de Algemene Vergadering van de VVD, volgende maand. Hij
> wijst erop dat de VVD zelf in 1948 ook door een fusie tot stand kwam:
> 'De VVD zal geen heilig huis meer willen en moeten zijn.'

Wie verzet zich?

> Hij heeft binnen de partij nog geen steun geworven voor zijn plan.

En dat wil een volkspartij?

> Wiegel:
> 'Maar ik ken de partij als mijn broekzak: de échte achterban ishiervoor
> te porren. De mensen op de stoelen zullen wel weinig in mijn idee zien.'

Ach, die steeds kleiner wordende partij - past inmiddels in een; oeps
*zijn* broekzak - was dat nu niet precies het probleem? TE benauwend?

En als D66 nu nog even wacht komen wellicht (echte)VVD-ers (als)nog -
op de blote knietjes - naar D66; wedden? ;)

Henk Elegeert