VVD tell a friend

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Mon Nov 19 23:54:25 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Over de rol van Sirius en de heliacale conspiraties kan ik het niet hebben,
Marc, want het zegt me weinig. Misschien heb je een punt, misschien niet.

Op één ding wil ik wel reageren, puur om de geschiedschrijving door de
commissie-Groenman niet onweersproken te laten. Want je schrijft dit:

>Ik refereerde naar deze (okee: 2 zinnen) uit het rapport Groenman et al.,
>"Bekend wordt dat de val van het kabinet niet de instemming had van de D66
>bewindslieden. Ook de 5 dagen eerder gekozen lijsttrekker Alexander
>Pechtold is buiten deze beslissing gehouden".

 Ik lees hier dat Pechtold niet van de voorgenomen val van het kabinet op
 de hoogte was. En dat klopt wel met wat Brinkhorst destijds allemaal ge-
 zegd heeft, lijkt me.

--------

De (voorgenomen) val van het kabinet was door de fractie vooraf aan het
debat als één der mogelijke uitkomsten van het debat in beeld gebracht. We
hadden besloten daar dan niet voor weg te lopen (anders dan in voorgaande
gevallen).In de loop van het debat werd het heensturen van Rita V. naar ons
gevoel onvermijdelijk. Om dat gevoelen gezamenlijk tot uitdrukking te
brengen heeft de fractie in de nacht van de val eerst onderling vergaderd.
Heel kort, 10 minuten hooguit, om vast te stellen of we er allemaal
hetzelfde over dachten.
Brinkhorst baalde van die procedure, en heeft dat later niet onder stoelen
of banken gestoken. Maar hij had eerder die week een deal gesloten met
Balkenende en Zalm over de handelwijze van Verdonk rondom Ayaan Hirsi Ali,
zonder daarvan iemand op de hoogte te stellen, en de fractie
vervolgens gedicteerd dat we daar akkoord mee moesten gaan. Dat waren we
echter niet van plan, zeker niet toen bleek hoe de zaken tussen Rita V. en
AHA werkelijk gegaan waren. Ursie Lambrechts, toch echt niet te verdenken
van opzetjes, en ook niet in Sirius, stak de lont aan, door het
'Sovjet-praktijken' te noemen.

Enfin, na de korte fractievergadering in de nacht is meteen met de
bewindslieden gesproken. Pechtold was het eens met de val van het kabinet
(in casu, in eerste instantie met de poging Verdonk alsnog weg te sturen,
maar met de val als mogelijk gevolg), Brinkhorst niet. Lousewies en ik zijn
daarna naar Balkenende gegaan, die een uurtje later alle aanwezigen uit
kabinet en fractie bijeenriep. Pechtold, Lousewies en ik hebben daar
gezamenlijk opgetreden. We zijn zelfs nog even naar een zijkamertje gelopen
om te verzekeren dat er met name tussen Lousewies en Pechtold geen licht
bestond (Alexander was immers de zaterdag daarvoor als lijsttrekker
gekozen). Dat bleek niet het geval, de boodschap naar het kabinet bleef
dezelfde, met ieders instemming (behalve Brinkhorst dus).

Overigens is de dag daarop, toen het kabinet echt viel, volstrekt onverdeeld
geopereerd, inclusief Brinkhorst. Fractie en bewindslieden wilden (en
hebben) gemeenschappelijk voorkomen dat het een kwestie werd van 'D66 door
de zijdeur af'. Het moest eindigen bij de Koningin, en dat is ook gelukt.

Ik kan het trouwens prima relativeren hoor Marc, geen zorg, geen
gepsychologiseer, het gaat prima met me. Ik kan alleen niet tegen het
gedraai achteraf, van niemand. Feiten zijn feiten, al dan niet ontstaan
onder invloed van geheimzinnige krachten ;-)

Bert.