VVD tell a friend

Mon Nov 19 16:23:17 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bertbakker7 at GMAIL.COM>,
>En ach, liberaal, neoliberaal, libertijns, libertarisch - het liberale huis
>heeft vele kamers...

 Ik daarop,
>Ik vond het heel dapper van Pechtold dat hij in het Buitenhof heel expliciet
>(en meer dan eens) afstand nam tot het liberalisme.

 Bertus daarop,
>Volgens mij nam Pechtold helemaal geen afstand tot het liberalisme. Wel
>tot Henk Kamp.

 Beide.

 Wat het laatste betreft: Kamp zit fout met z'n reactionaire verhaal maar
 Pechtold zit ernaast (in Mokum zie ik toch echt dingen om mij heen die
 haaks staan op wat Pechtold zegt). Ik mag het dan doorgaans met Pechtold
 eens zijn maar vindt hem te politiek-correct bezig. Niemand zit op het
 vertroetelen van immigranten te wachten - al is het tegenovergestelde
 daarvan ronduit abject.

 Het blijft een moeilijk punt, da's wel duidelijk. En dat gezeur over het
 liberalisme ook.

 Ik, eerder,
>Daarenboven zag ik tot m'n genoegen in het rapport van Groenman et al.
>een zin staan waaruit bleek dat Pechtold niet eens op de hoogte was van
>de heliacale val van Balkenende-II.

 Bert,
>En hij was wel op de hoogte van de val van het kabinet, maar het overleg
>heeft zich in twee fasen afgespeeld: eerst de fractie onderling, meteen
>daarna met de beide bewindslieden.

 Ik refereerde naar deze (okee: 2 zinnen) uit het rapport Groenman et al.,
>Bekend wordt dat de val van het kabinet niet de instemming had van de D66
>bewindslieden. Ook de 5 dagen eerder gekozen lijsttrekker Alexander
>Pechtold is buiten deze beslissing gehouden.

 Ik lees hier dat Pechtold niet van de voorgenomen val van het kabinet op
 de hoogte was. En dat klopt wel met wat Brinkhorst destijds allemaal ge-
 zegd heeft, lijkt me.

 Het rapport Groenman et al., is zeker niet perfect: het is te fenomeno-
 logisch, de analyse ontbreekt, en de toekomstvisie is ronduit zwak.
 Daarnaast zie ik teveel boze buitenwereld (Wiegel en Van Thijn komen
 onnodig langs), teveel nadruk op elkaar 'de tent uitvechten' zonder dat
 daar inhoudelijk op wordt ingegaan (dan vallen er juist weer geen namen).
 Opmerkelijke omissies zijn opmerkingen over de koers en Opschudding.
 Kennelijk was daar volgens de opstellers niets mis mee - terwijl 's mijns-
 inziens daar nu juist *alles* om draait.

 -> Het lijkt me dat Brinkhorst destijds het best verwoord heeft wat er
    speelde.

 Bertus, jij zat er midden in - voor jou is dit moeilijk te relativeren.
 En als ik dan ook nog eens stel dat het kabinet eigenlijk viel omdat
 Sirius twee dagen later eerder zou opkomen dan de Zon en dat 'Klaar voor
 de Klim' hier over gaat, dan zal je dat niet leuk vinden - al was het
 maar omdat zoiets nogal raar klinkt. Maar het was destijds, voor de toe-
 schouwer van dit alles - ook raar. Niemand die D66 toen begreep (ik ook
 niet en ik was nog wel tegen Balkenende-II - ik zou juist enthousiast
 over de val moeten zijn maar het tegendeel was het geval, ik was destijds
 nogal op de hand van Brinkhorst).

 Als ik gelijk heb met mijn bewering dat Balkenende-II alleen maar viel
 door gewichel met Sirius en jij hebt daar niet aan meegedaan (hetgeen
 ik aanneem), dan zijn er toch dingen achter je rug gebeurd ? En dan kan
 je het dus ook niet relativeren - want je was er niet bij toen er werd
 geyin-yangd. Dan heb je de essentiele informatie niet...

 Ik heb nu echt wel aangetoond dat zowel Sirius als de Zonsverduistering
 *enorm belangrijk* zijn geweest bij de koersproblematiek van D66 - dus
 waarom zou het *niet* gespeeld hebben toen het kabinet op het *aller-
 laatste moment* voor die heliacale opkomst van Sirius viel ? De kans
 daarop is toch nihil ? Misschien deed Halsema er wel aan mee... (het was
 haar motie). Wie weet... ze is er vaag genoeg voor.

 Enfin, ik ben skeptischer dan jij.