Yvette Lont: geen homo in commissie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Nov 19 16:25:17 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://gk.nl/index.php?id=9&a=bericht&bericht=4099
"
Yvette Lont: geen homo in commissie

Een commissie Representatie onder leiding van de Zwolse wethouder
Janco Cnossen, zal zich gaan buigen over de uiterst gevoelige kwestie
van homoseksuelen in vertegenwoordigende functies van de CU en moet
rond de zomer rapport uitbrengen. Toch kan al over de samenstelling
van de commissie ruzie ontstaan.

Yvette Lont heeft al laten weten dat ze vindt dat een homo geen lid
kan zijn van deze commissie, terwijl het partijbestuur dat wel van
plan is. "Een homoseksueel als lid? Nee, zeker niet. Hoogstens als
adviseur".

ContrariO, de homogroep binnen de gereformeerde kerk, zegt ondertussen
dat zij de toezegging heeft gekregen dat ze deel gaat uitmaken van de
commissie.

Alexander Pechtold heeft afgelopen weekend tijdens het D66-congres fel
uitgehaald naar de CU: "Ik schaam me in een land te wonen waar een
regeringspartij eraan twijfelt of homo's kunnen besturen (…) Rouvoet
had drie dagen nodig voor hij Lont rook", aldus Pechtold, "Drie dagen
gedraai. Drie seconden is zelfs te veel."

Pechtold zei verder zich zorgen te maken over het toenemende geweld
tegen homo's. "Onacceptabel, daar moeten we hard tegen optreden. De
Grondwet en onze grondrechten zijn ononderhandelbaar."
"

Beperkt Pechtold (of ik eerder) nu de *vrijheid* van de CU, Rouvoet,
Lont of anderen?

Snap er niets van hoe Europese afspraken (weer) zouden kunnen worden
ontdoken - door een politieke partij, nota bene - vanwege eigen
opvatttingen, of erger, die vrijheid zouden hebben op grond van hun
vrijheid?!/! Wat heeft ´Europa´ dan in vredesnaam uberhaupt voor zin?
Welke of wiens recht heeft voorrang, waarom en op  grond waarvan?

Henk Elegeert