Groene, Paarse en Gele periode van D66: Plaatje Zonsverduistering-artikel D66 onveranderd (addendum)

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Fri Nov 16 14:09:35 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach, Marc - dat is al weer oud nieuws, zie ik. Een berichtje van de KNAW
- jaren lang mijn werkgever - uit 2002.
Deze bibliotheek van Joost Ritman heeft jaren geleden noga eens de pers
gehaald - je zult het je wellicht herinneren.
Ritman had teveel mooie oude zaken - oude boeken vooral - gekocht voor
zijn bibliotheek, ook al is dit een stichting, en daarmee te veel geld
onttrokken aan zijn bedrijf. Dit kwam, in een tegenvallende conjunctuur,
in de moeilijkheden. (Het gaat om plastic serviesgoed voor
luchtvaartmaatschappijen - wat een triviaal onderwerp voor een
liefhebber van de hermetica!)
De ING-bank was jaren eerder behoorlijk ruimhartig geweest jegens de
Bibliotheca Hermetica, nog uit de tijd dat die bank geleid werd door
antroposofische heren. Met de nieuwe heren, na de wisseling van het
regime aldaar, was het gedaan met die ruimhartigheid (denk aan vertraagd
mogen terugbetalen van leningen e.d).

De bibliotheek dreigde meegetrokken te worden, ofwel er moest een en
ander verkocht worden om uit de schuldpositie te komen. Daarmee zou
fraai oud cultuurgoed (16de en 17de eeuwse boeken over onderwerpen die
in het verzamelkader passen) voor Nederland verloren te gaan. Het ging
om vele miljoenen guldens.

Ik meen met te herinneren dat nog in de tijd dat wijlen Aad Nuis
staatssecretaris was, de staat heeft ingegrepen. Zowel financieel als
ook met regelgeving dat bepaald cultuurgoed niet weg mocht uit ons land.
Toch is er wel wat geveild in Londen, maar wat precies, weet ik niet meer.
Ritman is ook meer op afstand gezet, zowel bij de bibliotheek als bij
het bedrijf.

Maar in de bibliotheekwereld is men gelukkig dat er veel van die fraaie
dingen voor ons behouden zijn gebleven. Ongeacht alle curieuze theorieën
die in deze werken vastgelegd zijn! Jij als astronoom weet vast wel dat
de geschiedenis van de astronomie vol zit met invloeden uit hermetica,
astologie en andere "geloven"! (Nog uit de tijd dat de mens langzaam
moest leren dat het heelal groter is dan zoals Dante het beschreven
heeft in de Commedia Divina. Nog Spinoza, die direct kennis nam van
Newtons werken, nam de afstanden binnen het zonnestelsel veel te klein.
Laat staan dat hij wist van de immense afmetingen die wij nu menen te
kennen.) Hoe groot de afstand nu ook - terecht - is! Het zou mij niet
verbazen als jij, mocht jij in de geschiedenis van je eigen vak duiken,
je in die bibliotheek best nog leuke dingen zou kunnen vinden - daar in
Amsterdam!

/raimond de tempe