Schouw vs. Euroscepsis

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Nov 16 09:36:19 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 16-11-07 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bron:  Nicis
> Datum: 15 november 2007
>

> Euroscepsis kost Nederland geld en invloed
>
> "Nederland loopt vele miljoenen euro's aan subsidie en onderzoeksgeld mis
> en heeft te weinig invloed op Europese wet- regelgeving.

Als gevolg van?

> Als we vast
> blijven houden aan de eurosceptische houding dan zal dat de komende jaren
> nog slechter worden." Deze waarschuwing uitte Gerard Schouw, directeur van
> Nicis Institute en senator voor D66 vandaag tijdens de viering van het
> eerste lustrum van het Kenniscentrum Europa Decentraal in Den Haag.

De europascepcis houding is het gevolg van de oogkleppen bij de
politiek en besturen.
Zelfs D66 wauwelt mee in die traditie (de burgers weten -nog- niet dat
Europa goed voor hen is),  en slaagt er zelf niet in Europa voor
D66-ers en aanverwante tot een levendige substantie te maken.

> Schouw hekelde de geringe Nederlandse invloed in Europa. De invloed van de
> Europese regelgeving neemt alsmaar toe, terwijl Nederland min of meer
> toekijkt.

Kortom: een immens gebrek aan democratie, dat los van de
(vermoedelijke) oorzaak!!

> "We denken teveel dat Brussel van anderen is, maar Brussel is
> ook van ons.

En daar mee zijn alle problemen ook opgelost?

> Als alle partijen, zoals politiek, kenniscentra en de
> Nederlandse vertegenwoordigingen in Brussel, goed zouden samenwerken dan
> kunnen we maximale druk opbouwen als het gaat om wet- en regelgeving."

Daar hadden we nu  toch ´Europa´voor !?!!

> In Europa is er meer dan 50 miljard euro aan subsidie beschikbaar voor
> onderzoek, zo stelde Schouw als voorbeeld. "We laten daar teveel van
> liggen".

Vraag is dus hoe komen die (50 miljard euro) daar en wat heb je daar aan?
´Europa´ is dus toch voor zichzelf begonnen?

> Volgens Schouw is er ook durf voor nodig om als Nederland nieuwe
> initiatieven te ontplooien.

Wat is er innovatief aan het op souperen van door anderen
bijeengebrachte financiële middelen?

Kijk, Schouw reageert wel op het ene ´Europa probleem´ maar omhelst
-zonder schromen- het volgende ´Europa probleem´.

http://www.overheidsmanagement.nl/nieuws/id1668-30302/overheid_geeft_onnodig_veel_uit_aan_onderzoek_en_innovatie.html

> Nicis-directeur Gerard Schouw heeft de stellige overtuiging dat de
> voorstanders van Europese samenwerking moeten ophouden om Europa alleen te
> promoten met stickers en vlaggen. "We moeten ook stoppen met te roepen dat
> al het slechte van Europa komt. We kunnen onze energie beter steken in een
> strategie van samenwerken en daarmee het beste uit Europa binnenhalen."

Nu dat weer; al het goede komt uit/van Europa/Eutopia? Komt er nu
nooit een einde aan het ´roepen´ van dergelijke nonsens?

Waarom legt Schouw niet uit dat het met name zijn eigen beeldvorming
is waarop hij zich zelf richt?

Heeft het überhaupt enige (reële) waarde voor de Nederlandse burger?

Als D66 dan al niet zelf in staat is en blijkt `Europees´ te handelen,
bestaat het (samenwerkende) ´Europa´ dat ons  (burgers) voortduren
wordt voorgehouden dan eigenlijk wel?

Wat moet ik nu met een opmerking die oproept tot samenwerking, terwijl
dat de achterliggende reden was tot de oprichting van die
samenwerking?

Het Eutopia circus nu echt (volop) in bedrijf?

De ranking:
http://www.gcr.weforum.org/

En ik heb van berichten elders begrepen dat Nederland is weggezakt
naar plek 10 op gci index.

Ondanks de oproepen van Schouw, maar ben geen millimeter opgeschoten
.... Hij evenmin.

Nog maar 2 jaar te gaan en hoe ver staan we nu met de: Lisbon Strategy
"
Lisbon

Europe's heads of state and government met in Lisbon, Portugal, and
declared their intention to make the European Union "the most
competitive and dynamic knowledge-based economy in the world, capable
of sustainable economic growth with more and better jobs and greater
social cohesion."

To achieve this goal by 2010, they adopted the "Lisbon Strategy" of
political and economic reforms.
"  ?

Henk Elegeert