Sirius in D66-filmpje

Sat Nov 10 23:24:02 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Joris van den Wittenboer <jwittenboer at HOME.NL>,
>Je ziet inderdaad een puntje links. Maar waarom zou dat Sirius zijn?

 Ik ben astrofysicus. Ik *wist* dat er een puntje moest zijn *voordat*
 ik ging zoeken... elke astrofysicus weet dat Sirius een dubbelster is.
 En Sirius is de enige ster waarbij men de zaak zo goed gescheiden kan
 zien (Sirius staat dichtbij, daarom is het ook de helderste ster).

 Bij die foto van de Aarde die om Sirius draait in plaats van om de
 Zon heb ik ook gekeken of daar Sirius B op stond maar die bevond zich
 achter de Aarde... was handig weggemonteerd.

>En indien dat Sirius is, wat wil men daar dan mee bereiken. Of denk je
>dat mensen daardoor beinvloed worden? Ik zie de reden erachter niet
>waarom men dit zou doen?

 Om dat ze knettergek zijn. Daarom doen ze het. Ze zijn zo gek als ik
 weet niet wat... Overal duikt die idiote Sirius op en die idiote Zons-
 verduistering... en nog *paaseieren* op het Paaseiland ook... en dat
 noemt zich *politicus* ! Geen wonder dat D66 in de stront wegzakt.

>Wat is dat derde puntje dan? Vlak voor dat puntje links te zien is
>is er een beetje rechtsonder ook een puntje te zien. Er is dus sprake
>van drie puntjes, sterren zo je wilt...

 Neen, dat is niet zo. Sirius A is *ook* een puntje. Je denkt dat je
 een schijfje ziet (en daar wordt voortdurend handig gebruik van gemaakt)
 maar het is toch echt een puntje. Sirius A is zo helder dat hij zowat
 alles overstraalt - in je oog, in een meetinstrument, als men door de
 Ardatmosfeer kijkt, dan wordt dat nog vele keren erger door de ver-
 strooiing van het licht - daardoor ziet men hem niet als een puntje.
 Maar Sirius B overstraalt hij niet.

 BvdH wil artikel 1 van de Grondwet veranderen (er moeten homo's in) -
 ik vraag me af of hij dat ook zou willen als het *niet* om artikel *1*
 zou gaan maar 5 of zo. Ik zou er een lief ding om durven te verwedden
 dat hij streeft naar de vervolmaking van 'de Ene'. Zo boven, zo beneden
 - zo beneden, zo boven. Dus dat ook het 'artikel 1'-gedoe astrologie is.