ontslagrecht

Antid Oto aorta at HOME.NL
Thu Nov 8 12:59:29 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:
> Het ontslagrecht is een gigantisch dilemma. Enerzijds moeten mensen beschermd worden tegen willekeur en machtsmisbruik door werkgevers en baasjes, anderzijds moet het afgelopen zijn met het eindeloze getraineer van onwillige werknemers die zich met alle middelen tegen hun -soms terechte- ontslag verzetten.

Hoezo eindeloos getraineer? Je overdrijft weer zoals gebruikelijk. Bij
een ontslagprocedure ben je overgeleverd aan het CWI danwel een
kantonrechter.
> Ik kan me voorstellen dat enige versoepeling van het ontslagrecht weldadig kan uitwerken op de arbeidsmarkt. Daarin kan ik Fatma en anderen volgen.
Dat is een hardnekkige mythe die maar de wereld uit geholpen moet
worden. De Nederlandse arbeidsmarkt is al erg flexibel.

> Wel moet er voldoende bescherming blijven bestaan. Even een reorganisatietje erdoor jensen, en och ja, dat kost ons wat personeel...nee, die kant moet het niet opgaan. Met werknemers moet je behoedzaam en zorgzaam omgaan.

En daarom moet de gang naar de kantonrechter gehandhaafd blijven.
> In mijn praktijk van (arbeids)mediator krijg ik regelmatig situaties aan m'n tafel waarbij het ontslag tot een arbeidsconflict heeft geleid. Soms schrijnende gevallen. Een stevig, direct en eerlijk gesprek tussen werknemer en werkgever kan vaak wonderen doen. Dus ik stel bij versoepeling van het ontslagrecht ook voor een mediation-optie toe te voegen. Als werknemer en werkgever het namelijk onderling kunnen schikken, inclusief een voor beiden acceptabele ontslagvergoeding, plus een termijn waardoor werknemer wat ruimte heeft om naar een nieuw arbeisspoor te zoeken, plus de kans voor de werkgever om door een redelijke vergoeding te gunnen van veel ellende te worden verlost...dan kan de ontslagpraktijk in Nederland misschien zowel flexibeler áls menselijker verlopen.

Oh vandaar. Je denkt aan het eigenbelang en het verdienen van een
boterham aan de ellende van anderen.