ontslagrecht

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Nov 8 12:00:47 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert, ik kies nu echt even het standpunt van Antid Oto. Want ik ben wel
geschrokken van de standpuntbepaling van Fatma. Ik heb het
Volkskrantstuk gelezen - zij heeft het overgenomen op haar persoonlijke
pagina.
Ik had haar enige tijd tevoren nog geschreven, vorige week, nadat ik in
de NRC las dat zij tot de aanvragers behoorde van een spoeddebat in de
Tweede Kamer, na de geruchten dat minister Donner onder druk werd gezet
door "zijn eigen" fractievoorzitter Van Geel.

Kern van mijn verhaal was dat ik - mijn leven lang ambtenaar in diverse
wetenschappelijke instellingen - weet erg veel baat gehad te hebben bij
vormen van ontslagbescherming, zoals overname oude diensttijd bij de
nieuwe instelling, die zelfs niet meer van deze tijd zijn. Als je
eenmaal op 55-jarige leeftijd buiten bent geraakt, kun je het wel
vergeten nog aan het werk te komen. Ik heb het van dichtbij gezien, aan
collega's, en zelf bijna op het randje meegemaakt.
Zeker als je gebruik wilt maken van de vaardigheden waarvan je weet dat
je ze wel bezit, maar die in simpeler werk, of werk waarvoor je de
energie niet meer kunt opbrengen, niet van belang zijn.
Ik geloof echt niet dat het veel zal uitmaken - minder
ontslagbescherming! Werkgevers blijven hun personeel uitzoeken zoals
sportclubs hun (beroeps)spelers. Wie niet heel goed is, of zich erg goed
kan verkopen, vist naast het net.

In onze eigen partij heb ik ook mensen meegemaakt die zich erg goed
kunnen "verkopen". Bij mensen die solliciteerden voor het lidmaatschap
in commissies.  Prachtige CV's, waarin ook hun lidmaatschap voor
commissies waarin ik toen zat. Potverdikkeme, ik heb hem (haar) nog
nooit gezien! Make believe!
En als je dat niet kunt...? Omdat je gewoonweg te nuchter bent, te
sceptisch?

/raimond de tempe