Marc ontmaskert

Mon Nov 5 23:06:20 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Precies. ´We´ veroordelen zonder tot de kern te zijn doorgedrongen.

Wil je het beteugelen/inperken of hoe je het noemt heeft veroordelen
vaak geen zin. Ik herinner me dat op een van die tochten iemand meeliep
die de dag erna zelf notabene de veroorzaker was van zinloos geweld.

Je kunt alleen iets doen door de zonvolheid in sommige gevallen te
wijzigen. Maar dat is lastig.

> Zou kunnen, maar is die daar dan van onder de indruk, of draagt
> zo´n opstelling niet juist bij tot die hogere rang?

Dat bedoel ik juist. Ik denk dat in ieder geval bij groepen die zich
buiten de samenleving voelen geplaatst mensen zich eerder gesterkt
voelen door een afwijzing van die groep die hen toch al afwijst dan dat
ze zich er iets van aantrekken. Het bevesigd hun groep en versterkt hun
groepsgevoel.