Is het een probleem?

Fri May 25 08:42:07 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vrees dat een harde aanpak a la Wilders onvermijdelijk is...

En niet omdat ik vanmorgen schrok van de opening van De Telegraaf:
een Nederlandse man, toevallig of niet homo, werd gisternacht met
stokken en takken urenlang gedwongen in het water van het Rembrandtpark
te zwemmen, Amsterdam West, naast de beruchte wijk Overtoomse Veld,
nadat drie Marokkaanse jongens hem in elkaar hadden geslagen en zijn
bovenkleding van zijn lijf hadden gescheurd. Gelukkig vluchtte het tuig
toen een auto met groot licht bij de plek arriveerde.

Amsterdam verandert al 15 jaar langzaam maar zeker. De
bevolkingssamenstelling slaat in veel wijken om. De agressie en haat van
met name Marokkaanse jongens neemt toe. Waren eerst vooral oude
Nedrlandse en andere niet Marokkaanse vrouwen slachtoffer van berovingen
en door hun kwetsbaarheid van ernstige botbreuken en andere verwondingen
soms met de dood tot gevolg, later leeftijdgenoten van groepsberovingen
en bedreigingen met messen, inmiddels ontkomt niemand meer aan de
agressie en haat.

Niet-Marokkanen ontvluchten de vervelendste wijken (de helft van
Amsterdam) waardoor het proces van verandering verder versnelt. De
brutaliteit neemt toe doordat we geen antwoord hebben op de haatdragende
en agressieve groepen jongens. Cohen ging onderuit met zijn
thee-drink-beleid bij vele alleenstaanden en gezinnen en ondernemers
(vaak autochtoon en Joods) die hun huis en zaak en buurt uit
geterroriseerd werden (de voorbeelden nemen in aantal en frekwentie toe)
en de welwillendheid van praatgroepen als Milli Gorus neemt af (met deze
overigens Turkse organisatie is het contact door Cohen verbroken nu zijn
convenanten niet worden nagekomen).

Hoewel in mindere mate, in enkele buurten zoals De Baarsjes misdragen
ook Turkse jongens zich idem als Marokkaanse (ook daar de
weggeterroriseerde bewoners en ondernemers). Alleen winkeliers in
Amsterdam die onverschrokken zijn naar brutale ook kleine jongens
handhaven zich tegen massale diefstal en overlast: ze direct en
duidelijk aanspreken en wegsturen en verwijderen.

Ook als politieke correctheid het wint, zal het falen van het beleid en
het stemgedrag van nog niet gevluchte kiezers indirect nopen tot harder
beleid: meer zetels voor Wilders e.a.

Zelf had ik weinig direct last van gedoe, mijn vrienden en kennissen des
te meer. Naar verluidt zie ik er uit als een stille, hoe dan ook, door
mijn uitstraling twijfelen de groepjes bij mij gelukkig en blijft het
bij onvriendelijkheid en agressie in het verkeer e.d. Toch ben ik blij
uit een overigens luxe nieuwe buurt in West verhuisd te zijn naar
nieuwbouw in Zuidoost. Hier en in Oost hebben met name Surinamers een
positieve invloed op de sfeer in de buurten en voelen zelfs
moslimvrouwen zich meer op hun gemak dan elders. Donkere mannen en
jongens accepteren wangedrag van bijvoorbeeld Marokkaanse groepjes niet
en wellicht dat ook de joviale uitbundige donkere vrouwen hun invloed
hebben op hoe moslimvrouwen zich voelen op straat.

Maatregelen die mijn inziens vroeg of laat direct of indirect
onvermijdelijk zijn na de massale maar uiteindelijk beperkte
sloop-nieuwbouw in eenzijdige wijken zijn:
min of meer gedwongen spreiding van bevolkingsgroepen door gerichtere
gemengdere toewijzing van huurwoningen;
meer intitiatieven tot gemengdere scholen (minder opgroeien in
omgeslagen eenzijdige groepsculturen);
meer lik-op-stuk aanpak door politie en langer vasthouden en bredere
aanpak van misdragende jongens, pas na gesprek met en bij medewerking
van ouders begeleidende aanpak i.p.v. alleen straffende;
meer politie op straat en pro-actiever ingrijpen bij overlast.

Fritz van Rikxoort