Analyse: 'bedilzucht' en 'behoudzucht' per partij

Mon May 14 18:37:31 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Joris van den Wittenboer <jwittenboer at HOME.NL>,
>De link die jij gaf zoekt op wilders of zijn partij en kijkt op hoeveel
>pagina's  een van die twee samen met het woord behoudzucht staat....

 Ja, dat is zo (Google-foutjes daargelaten - en die staan er in getuige
 een afwijking in de resultaten voor de PvdA).

>Onze partij D66 wordt vaak bedilzucht verweten.... waar wordt die dan
>bij opgeteld?

 Als Wilders/PVV er ook in voorkomt: ja.

 Het gaat dus twee kanten op: als Wilders D66 dit vaak verwijt, dan is
 het effect daarvan exact hetzelfde (voor D66) als omgekeerd. Maar omdat
 de PVV laag scoort, slaan de verwijten van D66 niet op de PVV (cq slaan
 de verwijten van Wilders niet op D66).

>Om nog maar niet te spreken dat de termen niet in relatie hoeven te
>staan op die pagina.

 Da's ruis. Die is voor alle aantallen percentueel even groot (althans,
 het ligt voor de hand om daar van uit te gaan).

>Volgens mij kun je niets met dit soort onderzoekjes...

 Ze geven een indicatie aan. Iets groots is het niet - maar het is
 beter dan niets. Het onderbouwt datgene dat men vermoedt (en dat ver-
 moeden had ik hier al eens eerder uitgesproken).

>Het kan dus alle kanten op als je niet alle pagina's ook echt leest om
>te kijken welke richting het opgaat.

 Niet helemaal dus - zie het bovenstaande argument bij Wilders.

 Maar je hebt deels gelijk omdat het hier een statistische methode
 betreft. Men kan niet alles lezen om te kijken hoe het echt zit en
 dus bedenkt men een statische methode die aangeeft hoe het zit.

 Met de methode is niets mis, hoor. Maar het kan wel beter - dat weer
 wel. Het resultaat zal dan kwalitatief niet erg afwijken - het zal
 slechts kwantitatief nauwkeuriger zijn.