Congrestoespraak Van Engelshoven

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon May 14 18:25:05 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ingrid en D66 discussielijsters,

> Aanvaardingsspeech voorzitter Ingrid van Engelshoven
<knip>

> [...]
>  Maar wat als mensen daar onverhoopt niet in slagen?
>  Hoever mag de samenleving, de overheid dan gaan met bemoeienis?
>  En wanneer slaat die om in betutteling?
> - D66 staat voor een open en tolerante samenleving?
>  Maar hoe tolerant zijn we zelf?
>  Geven wij andersdenkenden, die misschien niet tot onze doelgroep horen,
>  voldoende ruimte? Hebben we, bijvoorbeeld, soms niet teveel de neiging
>  om alles wat christelijk is, te verketteren?
> - Zijn we als het erop aankomt bereid echte duurzame keuzes te maken of
>  stellen we ons tevreden met groen strooigoed?

Dit is precies waar het om gaat. We zijn het als D66'ers snel eens
over de uitgangspunten, maar om één of andere reden gaan vele D66'ers
hier dan vervolgens (pragmatisch?) lijnrecht tegenin. Vooral de TK
fractie zou veel consequenter moeten acteren, om D66 weer een
herkenbaar profiel te geven.

Dus:
> - vrijheid van meningsuiting is essentieel in een democratie.
Pechtold zou m.i. dan ook kwaad moeten worden als visa van Palestijnse
opinie- en regeringsleiders die hier slechts een congres willen komen
toespreken worden geweigerd. Helaas, hij steunt de conservatief
Verhagen in het snoeren van de monden...

> - D66 staat voor vrijheid van mensen
En wat zegt Fatma Koser Kaya recentelijk over orgaandonatie: 'Veel
partijen willen de vrijblijvendheid handhaven, wij willen die
afschaffen. D66 vindt dat je van een individu mag vragen over deze
vraag na te denken en een keuze kenbaar te maken.'

> - D66 staat voor een open en tolerante samenleving?
D66 ziet toch snel een taak voor de overheid om een levenswijze uit te
dragen: homoseksualiteit is prima, religie is slecht, moeders die veel
tijd aan hun kinderen besteden zijn slecht bezig, etc..

> - Zijn we als het erop aankomt bereid echte duurzame keuzes te maken of
>  stellen we ons tevreden met groen strooigoed?
Compensatie i.p.v. bescherming troef? Zie o.a.: Uitbreiding
(vlucht)havens, Waddenzee, verhandelen van CO2.

Herkenbaarheid begint bij consequent handelen. Helaas is D66 daarin
nooit sterk geweest. Vandaar ook dat vleesch-noch-visch imago.

In ieder geval een goed begin dat Ingrid dit nu voorlegt aan het
congres. Hopelijk komt er iets constructiefs uit. Ik denk uiteraard
graag mee.

Mvg,
Mark Giebels