Analyse: D66 en het conservatisme 1994-2007

Sun May 13 11:37:48 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>.
>Kortom, conservatieven noemen anderen conservatief, al was het maar om te
>vermijden dat ze zich zelf *links* of *progressief* moeten noemen voor de
>contrastwerking.

 Slim...   :-)

 Dat zou een verklaring zijn voor die conceptuele omkering waar ik mij zo
 mateloos aan erger (net als Rouvoet, trouwens). Het omkeren van de bete-
 kenissen van 'progressief' en 'conservatief' en 'links' en 'rechts'.
 Gisteren noemde Pechtold in het Journaal D66 weer een partij 'in het poli-
 tieke centrum'... (mocht'ie willen - was dat maar zo). Dat soort zaken
 komt heel raar over bij de burger - D66 is domweg een rechtse en zeer
 behoudende liberale partij (wel minder erg dan dat het onder LvdL was).
 Wie iets anders beweert, komt niet geloofwaardig over.

 Met Google-news kan men kijken hoe vaak de relatie D66 - conservatief
 in kranten gelegd werd in het verleden. Hieronder staan de resultaten
 met ingang van het eerste Paase jaar.

 Tabel: zoek naar D66 in de krantenarchieven, gecombineerd met
 (conservatief OR conservatisme OR conservatieve) met Google
 met ingang van Paars-I
                            1994    0
                            1995    0
                            1996    1
                            1997    3
                            1998    6
                            1999    5
                            2000    6
                            2001    5
                            2002    5
                            2003    5
                            2004    6
                            2005   12
                            2006   87^*
                            2007    7
 ^* Voorbeeld: http://news.google.nl/archivesearch?q=D66+AND+%28conservatief+OR+conservatisme+OR+conservatieve%29&btnG=Search+Archives&num=100&as_ldate=2006&as_hdate=2006

 In het jaar waarin alles mis ging voor D66, 2005, ziet men het aanzwellen
 van het conservatisme, gevolgd door een explosie van conservatisme in 2006
 waarbij D66 vrijwel werd weggevaagd. In 2007 houdt het aan (wordt wel
 minder) - waarbij men moet bedenken dat de Google-telling 2 maanden achter-
 loopt: 2007 komt momenteel statistisch uit op rond de 40. Pechtold doet het
 dus beter van LvdL.

 Tijdens de opkomst van Opschudding ziet men het verschijnsel ontstaan
 (dat klopt dus met de feiten) waarbij men wel oog moet houden voor het
 effect van de incompleetheid (dat neemt toe als men verder terug gaat).

 In elk geval correspondeert de opkomst van Opschudding en de neergang van
 het sociaal-liberalisme van Opschudding keurig met de statistiek van
 Google. Precies zoals Henk Vreekamp voorspelde...

 Marc Fluks, Amsterdam