Niet langer dat navelstaren

Sat May 12 21:17:01 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  10 mei 2007
Auteur: Gijs Korevaar

Pechtold: Niet langer dat navelstaren
-------------------------------------

DEN HAAG - D66 zag in tien jaar tijd het aantal Kamerzetels teruglopen van 24
naar 3. Met de manier waarop in en om het vorige kabinet werd geopereerd
verspeelden de democraten veel krediet. Maar partijleider Alexander Pechtold
geeft de moed niet op. -Het is net als met een relatie. Als er iets mis is
gegaan, helpen mooie woorden niet. Je moet het doen om de verhouding te
herstellen."

Morgen bespreekt de partij verleden, heden en toekomst op een congres.  Klaar
voor de klim is de optimistische titel van de notitie waarin het bestuur plannen
voor de toekomst geeft en het verlies van de afgelopen jaren analyseert. Bij dat
verlies wil Pechtold niet lang meer stilstaan.  „Dat terugkijken heeft een
hoog 'stuurman-aan-de-wal-gehalte'. Ik vind het zo wel voldoende. We moeten
stoppen met navelstaren. Een partij die voortdurend met zichzelf bezig is, trekt
weinig kiezers.'

Belangrijk voor de toekomst is volgens Pechtold vooral 'herkenbaarheid'. In het
vorige kabinet sneuvelden heel wat D66-standpunten omdat daarover met
coalitiepartners CDA en VVD iets anders was afgesproken. In de oppositie kan de
partij nu dichter bij zichzelf blijven. 'Ik hamer altijd al op authenticiteit.
Herstel van herkenbaarheid is voor D66 een langdurig proces. Vertrouwen komt
tenslotte te voet.'

Pechtold wil D66 opnieuw positioneren als 'vrijzinnig liberaal.' Waar er altijd
stemmen opgaan om D66 te laten fuseren met de VVD, neemt Pechtold nu
nadrukkelijk afstand van die andere liberale partij. 'Met generaliseren over
Marokkaanse jongetjes schieten we geen steek op.  Sterker nog, het leidt tot
verdere radicalisering en groepsvorming.'

Na een periode in een rechts kabinet schuift D66 terug naar links van het
midden, maar dan zonder de collectieve gedachte van de PvdA of de SP.  'Wij zijn
de partij die de nadruk legt op het individu. Zelfstandigheid, zelfontplooiing.
Dat betekent nadruk op onderwijs, sociaal-economische hervormingen en
integratie. Je moet naar de mensen kijken. Pak een onderwerp en ik vertel het
D66-verhaal vanuit de oriëntatie op het individu.'

De discussie over het dubbele paspoort van de staatssecretarissen Albayrak
(Justitie) en Aboutaleb (Sociale Zaken)? 'Daarbij moet je onderscheid maken
tussen loyaliteit van het individu en zijn of haar nationaliteit.' De veiligheid
van kleine winkeliers? 'Ik was hierover in debat met VVD-Kamerlid Teeven. Voor
hem was de veiligheid een honkbalknuppel onder de toonbank. Voor mij is
veiligheid onderwijs en integratie. Repressie alleen heeft geen zin.'

De vraag is hoeveel tijd Pechtold gegund wordt om zijn koersverlegging van de
partij voor het voetlicht te krijgen. De ex-minister hoopt daarom dat het
kabinet de volledige rit van vier jaar uitzit. 'Dan kunnen we een paar jaar
consistent en consequent blijven als het alternatief voor het kabinet. Van mij
mag je dat ook het 'redelijk alternatief' noemen zoals de partij zich ooit
afficheerde. Niet alle dingen uit het verleden zijn slecht.'

Maar sommige dingen uit het verleden lijken wel te zijn verdwenen uit het
D66-verhaal. Waar Pechtold de standpunten van zijn partij over onderwijs,
klimaat, milieu en integratie uit zijn mouw schudt, ontbreken de klassieke
'kroonjuwelen' als bestuurlijke vernieuwing en de gekozen burgemeester. Zijn die
overboord gezet? 'Ik hoef als voormalig minister van Bestuurlijke Vernieuwing
niet te verdedigen dat ik daar nog steeds heel erg achter sta. Democratisering,
bestuurlijke vernieuwing, zit in onze genen, maakt deel uit van het DNA van
Democraten. Als je het hebt over de doorgeschoten invloed van aandeelhouders bij
ABN Amro, invloed van studenten op de studie, pensioenfondsen, dan is dat
allemaal democratisering. Het is breder dan alleen de gekozen burgemeester.'

Maar hoe genetisch ook voor D66, voorlopig zal de partij zich, als het aan
Alexander Pechtold ligt, vooral op andere zaken richten. 'De gekozen burge-
meester staat nu even in de ijskast. Ik loop liever achter dingen aan, waar
ik wat mee kán.

--------
(c) 2007 PCM