Zooitje bij de SVB

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Fri May 4 10:04:49 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

We proberen nu al maanden kinderbijslag aan te vragen bij de SVB en
ervaren momenteel dat het een complete rotzooi is daar. We hebben de
aanvraag nu al 4 keer ingestuurd en 4 keer dezelfde brief
teruggekregen waarin summier vermeld staat dat ze meer info nodig
hebben. Welke info staat er niet bij, maar het leukste is, de gegevens
die ze wel opgenomen hebben zijn nu al 4 keer fout. Één keer werd mijn
vrouw aan een andere man gekoppeld (die gast zal ook wel een brief
gekregen hebben..), twee keer werd ik met de achternaam van mijn vrouw
aangeschreven, en één keer had ik geen betaalde baan. Vier keer bellen
dus, vier keer excuses, vier keer opnieuw dezelfde info toesturen. En
een simpelere aanvraag dan de onze is nauwelijks denkbaar...

Dit soort fouten kun je slechts maken als er handmatig data wordt
overgeklopt door figuren die het allemaal helemaal niks kan schelen.
Of erger, als men bewust fouten maakt om maar aan het werk te
blijven... Vast toeval dat het een ZBO is...

Groeten,
Mark Giebels

-----
Uit de missie en doelstellingen:

Inzet van ICT
Om het primaire proces geruisloos te laten verlopen, investeert de SVB
in geavanceerde en betrouwbare ICT-voorzieningen.

Vergaande automatisering
ICT maakt het mogelijk om tegelijkertijd:
- ruim 4,6 miljoen klanten te bedienen
- verschillende kanalen te integreren (zoals de website en callcenters)
- negen vestigingen en een hoofdkantoor naadloos aan elkaar te koppelen.
- Dankzij die vergaande automatisering is de SVB als geen ander in
staat om grootschalige regelingen uit te voeren.