Tijd voor de Feniks strategie

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Wed May 2 07:43:27 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Martin,

Ik kan je enige zaken aangeven waar we in 1994 vóór waren:
*) het Verdrag van Maastricht, dus de Euro, de EMU; en duidelijkere, uitgebreide bevoegdheden voor het Europarlement. Daar hadden we in de Kamer net voorgestemd. Ook toen was D66 overtuigd Democratisch (bottom-up)-Federalistisch op Europees gebied. Zoals in 1966, toen we eisten dat het Europees Parlement direct gekozen zou worden, en dus een eigen mandaat zou krijgen.
*) de D66 Eurofractie (Jan Willem Bertens)had zich 1991, met instemming van de Kamerfracties, het Hoofdbestuur, de Adviesraad en het Congres, aangesloten bij de Europese Liberale fractie ELDR. We begonnen ons dus nadrukkelijker als Liberaal te profileren.
*) binnen de ELDR-fractie bleken we beter op te schieten met de Britse Liberal Democrats (sociaal-Liberaal) dan met de Rechtsliberale VVD. Dat was een concretisering van een door Terlouw in 1974 voor het eerst uitgesproken vermoeden, gevoel.
*) D66 had in 1994 weer Vrije Winkeltijden in haar Verkiezingsprogram. Praktisch-liberaal, maar wel een idee waar we 1985 al mee gekomen waren (de vastgelopen Initiatiefwet-Louise Groenman). Daarnaast wilden we een verbetering van de Euthanasiewet (ook erg liberaal, en als issue een D66-primeur in 1986). Twee moderniserings-voorstellen, kortom. De Winkeltijden werden 1995 door onze minister Wijers binnengehaald; de Euthanasie door minister Borst rond 1998.

Volgens mij geven deze zaken een indruk van onze opstelling anno 1994, en van de precedenten en D66-tradities waarop ze voortbouwden.

Bernard