Homo-hysterie: Homogroepen beschuldigen COC van heksenjacht, discriminatie, gooien met modder

Sat Mar 31 08:23:41 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Nederlands Dagblad
Datum:  31 maart 2007
Auteur: Hilbert Meijer

'COC schaadt positie homo's in kerk'
------------------------------------

MIDDELBURG - De 'heksenjacht' van COC Nederland op trouwambtenaren die geen
homohuwelijk willen sluiten, schaadt de acceptatie van homo's in de kerken.
Daarvoor waarschuwen drie christelijke homogroepen in een gezamenlijke
verklaring. 'Homo's die in het verleden gediscrimineerd werden, discrimineren nu
zelf om het hardst', vinden de vereniging voor christelijke homo's en lesbiennes
SHJC en de gereformeerde en reformatorische tegenhangers ContrariO en
RefoAnders. De verenigingen, met in totaal enkele honderden leden, vinden dat
juist van de homobeweging verwacht mag worden dat zij weet wat het is om
gediscrimineerd te worden.

'Door de discriminatie van gewetensbezwaarde ambtenaren worden slachtoffers
daders. Dat moeten ze anderen niet willen aandoen. Wij willen gezamenlijk laten
weten dat we ons daar niet bij thuis voelen', zegt Johan Quist, die het
initiatief nam voor het eerste gezamenlijk optrekken van de drie christelijke
verenigingen voor homo's.

Het beeld dat kerkmensen van homo's hebben, loopt door de antihouding van COC
Nederland ernstige schade op, vreest Quist. 'Voor de integratie van homo's in
de kerken hebben we niet veel te danken aan het COC.'

De christelijke homogroepen streven naar integratie van homo's en lesbiennes in
kerk en samenleving.

De manier waarop het COC voor homorechten opkomt, is niet geschikt om de
christelijke achterban te benaderen, benadrukt hij. 'Juist in die delen van de
samenleving waarin homoseksualiteit een probleem is, wordt op deze wijze de
afstand vergroot. Het ligt voor de hand dat in kringen van de gewetensbezwaarden
de hakken in het zand worden gezet. Zij zullen nu eerder uitkijken voor
'agressieve homo's' in plaats van dat zij homoseksuelen welwillend tegemoet
treden.'

COC-voorzitter Frank van Dalen laat in een reactie weten niet bang te zijn voor
dat effect. 'Ik weet dat homoseksualiteit in religieuze kring gevoelig ligt.
Maar als ik christelijke kranten lees zie ik dat er meer debat over mogelijk is
en dat dit debat heel zuiver gevoerd wordt. Ik volg dat debat met veel respect.
Ook ik had mijn vooroordelen over christenen, maar ik moet zeggen dat die op dit
punt gelogenstraft zijn.'

Het tegengeluid van de christenhomo's komt op het moment dat COC Nederland een
manifestatie voorbereidt tegen ambtenaren die geen homohuwelijken willen
sluiten. Morgen is het zes jaar geleden dat het huwelijk werd opengesteld voor
paren van hetzelfde geslacht. Bij het homomonument in Amsterdam protesteren
homoseksuelen tegen weigerambtenaren en worden de definitie­ve resultaten
gepresenteerd van een inventarisatie van gewetensbezwaarde trouwambtenaren. Uit
de voorlopige resultaten blijkt dat in een op de zes gemeenten gewetensbezwaarde
trouwambtenaren actief zijn.

Johan Quist van RefoAnders snapt niet waarom het COC deze ambtenaren kwijt wil.
'Laat gewetensbezwaarden zitten, doe niet zo moeilijk. Iedere homo die wil
trouwen, heeft daartoe de gelegenheid.' De woordvoerder van de drie christelijke
verenigingen betreurt de 'hetze' temeer omdat ook christelijke homo's en
lesbiennes veel te danken hebben aan het COC. 'Het was een van de eerste
verenigingen die homo-zijn bespreekbaar wist te maken in de samenleving. Maar ik
voel me niet meer door hen vertegenwoordigd. COC-voorzitter Frank van Dalen doet
niets anders dan met modder gooien.'

Het gezamenlijk optrekken van de drie christelijke homoverenigingen, is nieuw.
'Onderling hadden we wel wat contact, maar niet zo heel veel', aldus
initiatiefnemer Quist. 'Nu zeggen we gezamenlijk: we moeten ons niet door het
COC laten vertegenwoordigen, we moeten ons eigen geluid laten horen.'

Overigens denken de verenigingen en de afzonderlijke leden uiteenlopend over het
homohuwelijk. Johan Quist, oprichter van de reformatorische homovereniging
RefoAnders en zelf getrouwd met een vrouw, is voorzichtig in het uitdragen van
een verenigingsstandpunt. 'Persoonlijk vind ik het homohuwelijk het nadoen van
het 'normale' huwelijk. Maar het homohuwelijk heeft ook een mooie kant: je
belooft elkaar trouw, dat is beter dan te 'shoppen' om aan je behoeften te
komen.'

Persoonlijk

ContrariO, een gereformeerde vereniging voor homo's en lesbiennes, is eveneens
terughoudend in een standpunt over homoseksuele relaties 'omdat dat ieders
persoonlijke verantwoording is'. Binnen de vereniging is ruimte voor
verschillende opvattingen. De Vereniging voor christelijke homo's en lesbiennes
CHJC, met vrijzinnige en orthodoxe, protestantse en katholieke leden, vindt dat
geloof en homoseksualiteit kunnen samengaan. 'Bijbelse argumenten, die worden
aangedragen om het tegendeel te 'bewijzen', blijken bij zorgvuldige bestudering
van de context geen stand te houden', meldt de vereniging.

--------
(c) 2007 Nederlands Dagblad