Steun Openheid Over Irak

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Fri Mar 30 23:16:55 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://downloads.bbc.co.uk/rmhttp/downloadtrial/bbc1/tenoclocknews/tenoclocknews_20070327-2200_40_st.mp4

http://search.bbc.co.uk/cgi-bin/search/results.pl?q=iraq+wmd&x=59&y=11&scope=all&tab=av&recipe=all

http://news.bbc.co.uk/media/avdb/news_web/video/9012da680033140/nb/09012da6800333e0_16x9_nb.asx

>  The former US secretary of state has admitted intelligence about
>  *Iraq* stockpiling weapons of mass destruction was wrong. 17 Jan 2006

http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article675236.ece/Irak-protest_brengt_PvdA_in_problemen
"
Irak-protest brengt PvdA in problemen

Coalitie-afspraak zit partij dwars
Teun Lagas, redactie politiek

Een grote actie moet het kabinet alsnog overhalen de Nederlandse steun
aan de inval in Irak te onderzoeken. De PvdA kan het zwaar krijgen.

Het burgerinitiatief ’Openheid over Irak’ wil zoveel mogelijk
handtekeningen verzamelen om alsnog een onafhankelijk onderzoek naar de
Nederlandse politieke steun in 2003 aan de inval in Irak af te dwingen.
Het krijgt daarbij steun van de SP, die haar soepel draaiende
actievoerdersfront de komende weken beschikbaar stelt. Oud-CDA-leider
Dries van Agt staat zij aan zij met de SP.

Het compromis in de formatieonderhandelingen, waardoor de PvdA-fractie
in de Tweede Kamer niet mag instemmen met onderzoek naar de
kwestie-Irak, betekent volgens Van Agt ’het muilkorven van het
parlement’. PvdA-politici die jarenlang voorstander van het onderzoek
waren, mogen volgens het coalitieakkoord van het CDA niet instemmen met
een studie naar de raadsels van 2003. Van Agt riep gisteren in een
radio-interview ook zijn eigen partij op de blokkade los te laten.

Bij de oppositiepartij SP slijpen ze de messen. Buitenlandwoordvoerder
Harry van Bommel, bekend van de succesvolle Nee-campagne tegen de
Europese Grondwet, probeert het nieuwe kabinet te dwingen tot een draai.
„President Bush en Tony Blair hebben openlijk toegegeven dat de
informatie over de massavernietigingswapens van Saddam Hoessein fout
was. Is de Nederlandse regering misleid door de bondgenoten of speelde
het toenmalige kabinet ook een spel?”, zet hij de toon.

Wat moet er onderzocht worden? Minister Van Middelkoop (defensie)
ontkende gisteren opnieuw dat Nederlandse commando’s destijds stiekem
meededen aan voorbereidingen voor de oorlog in Irak, zoals het aanleggen
van een landingsbaan.

De komende weken komen er radiospotjes en er is zelfs een
’openheidslied’ gecomponeerd. Het wordt steeds pijnlijker voor de PvdA
om het ’nee’ tegen het Irak-onderzoek vol te houden met slechts een
verwijzing naar het coalitiecompromis.

PvdA vroeg lange tijd zelf om een onderzoek

PvdA’er Bert Koenders is inmiddels minister. Maar als oppositiepoliticus
vroeg hij zich in 2004, samen met zijn collega’s van GroenLinks en de SP
regelmatig af waarom er geen parlementair onderzoek naar de Nederlandse
steun aan de Irak-oorlog kon komen.

Eigenlijk wil de PvdA namelijk zo’n onderzoek: afgelopen februari nam
het partijcongres nog een ’motie van verdriet’ aan over het uitblijven
ervan. In Australië, de VS, en Groot-Brittannië zijn wel parlementaire
onderzoeken geweest.

De nieuwe PvdA-fractievoorzitter Tichelaar opperde onlangs nog dat
wellicht via de senaatsfractie van de PvdA om een onderzoek kan worden
gevraagd. Maar Han Noten, PvdA-voorman in de Senaat, toonde zich
ongevoelig voor die oproep.
"

En niet alleen de Pfda. Ook het CDA gezien de reactie van Van Agt. Geen
sprake van dat die achter de SP zou staan. Die is eerder beducht voor de
(electorale) schade die zijn partij op zal gaan lopen.

Onbegrijpelijk blijft de tegengestelde uitspraken als zou een en ander
zijn besproken en in het regeerakkoord zijn opgenomen.

Henk Elegeert