D66 tegen bezoek paus aan Europarlement

Mon Mar 26 21:56:56 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  ANP
Datum: 26 maart 2007

D66 tegen bezoek paus aan Europarlement
---------------------------------------

STRAATSBURG - Europarlementslid Sophie in 't Veld (D66) is tegen een beoogd
bezoek van de paus aan het Europees Parlement. In 't Veld leidt een werkgroep
van politici voor scheiding van kerk en staat. 'Ik zie de noodzaak niet om
allerlei religieuze leiders naar het parlement te halen', zei In 't Veld
maandag. 'En zeker deze paus niet. Hij gaat assertief in tegen Europese waarden
over homo's en vrouwen'.

Paus Benedictus XVI is vrijdag uitgenodigd door parlementsvoorzitter Hans-Gert
Poettering, een Duitse christen-democraat. De D66-ster In 't Veld vindt dat het
parlement, als de paus toch komt, ook de voorzitter van de Europese humanisten
moet uitnodigen.

Maar de CDA-leidster in het parlement, de theologe Maria Martens, vindt het
juist zeer goed dat de paus is uitgenodigd. 'Hij is gevraagd als staatshoofd van
Vaticaanstad. En ik denk dat een dialoog met religies zeer belangrijk is: geen
vrede in de wereld zonder vrede tussen religies', benadrukt Martens vanuit Rome,
waar ze een bisschoppenconferentie bijwoont.

Martens noemt de verontwaardiging van D66 wat selectief: 'Ik heb ze niet gehoord
toen de Dalai Lama op bezoek kwam. Ik denk dat D66 alleen tegen is, omdat ze het
oneens zijn.'

--------
(c) 2007 ANP