De baas van D66

Daniel van Kesteren daniel at DLKNET.NL
Sat Mar 24 21:04:22 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://danielvankesteren.nl

Meneer Schouw is lid van de Eerste Kamer. En op uitdrukkelijk verzoek
van velen, omdat er een zooitje van werd gemaakt, de redder in nood, de
voorzitter die voorzitters afzet..spelfout. Het moet zijn: de voorzitter
die voorzitters ontzet. Meneer Schouw is daar erg goed in namelijk. En
had ik al verteld dat meneer Schouw lid is van D66?

Ja, want dat is zo. Want D66 heeft probleempjes. Vroeger waren we groot
en nu zijn we klein. En dat is de schuld van de democratie. In D66 mag
iedereen mee-praten, daar komt het door. En we zijn amateurs. En het
moet professioneel. Alleen dan kunnen we weer groot worden.

Gelukkig heeft meneer Schouw zich aangeboden als dril-sergeant. Want we
moeten niet te lang stil staan bij het verleden. En we moeten ook maar
niet meer zo vaak congressen houden, weet je wel hoe duur dat is?

Al dat praten, waar is dat goed voor? We moeten gewoon vinden wat de
Leider vind, dat is goed voor D66 en voor het land. Mijn grootmoeder was
ook Hongaarse, ik zal haar ook bevragen op haar paspoorten. Je kan het
nooit weten. Dat ze inmiddels gezegend is overleden doet er niet toe.

Is dit het D66 waar Alexander Pechtold ons naar toe leidt? Heeft hij het
wel goed begrepen dan, toen Hans van Mierlo zei: "Leidt ons!" Zei onze
echte leider "Grijp de macht!"? Ik heb het hem niet horen zeggen, en wie
wel denkt dat het zo is, vind mij tegenover zich.

Ik ben lid van D66 /omdat/ we er zolang over praten. Ik ben lid van D66
omdat de uitkomst zijn waarde ontleend aan het proces. Wie dat wil
afschaffen verkracht D66. Wie D66 verkracht, bewijst het land een
slechte dienst.

Er is een enorme behoefte aan een echt vrijzinnig-liberaal geluid, juist
nu in deze hetzerige tijden, waarin het ene na het andere burgerrecht
opzij wordt gezet. Een tijd waarin de menselijke maat uit het zicht is
geraakt.

Wie denkt dat een alternatief kan worden geboden met anti-democratische
middelen, bedriegt zichzelf. D66 moet zijn eigen geluid laten horen. En
niet bang zijn voor de electorale geseling. Want dat is goed. Misschien
heeft D66 een paar steken laten vallen. Waarom zijn we zo bang voor de
publieke veroordeling, als we zeggen daar nu juist voor open te staan?

We moeten er over praten. En ik heb geen behoefte aan een dril-sergeant
die gaat uitleggen hoe het moet. Als ik dat wil, word ik wel lid van de SP.