Henk blundert: KPN gaat mogelijk kinderporno weren

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Mar 24 11:37:36 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg schreef:

> Als je de moeite neemt om even te lezen wat ik erover heb geschreven,
> zul je zien dat ik het had over bestanden *op de servers* van XS4ALL.
> Via *nieuwsgroepen* verspreidde kinderporno dus.
> Daaraan is destijds een eind gekomen dankzij de eenmanasactie van
> Chefren.
De eenmansactie van Chefren Hagens uit Delft (commerciële
afluisterapparatenbouwer) heeft helemaal niets teweeg gebracht, behalve
werk en geld voor hemzelf en ruzie op de open DB.NL-lijst. Felipe
(directeur XS4ALL, toen) wás helemaal geen voorstander van kinderporno,
en alleen al die suggestie is duivels. Felipe streed principieel voor de
inhoudsneutrale provider-status, dus de provider niet als uitgever maar
als postbode. Chefren bestreed dit met werzinwekkende middelen, niet uit
principe, maar uit materieel eigenbelang. Als de providers gedwongen
werden inhoud te filteren, af te luisteren en te screenen dat moest dat
technisch mogelijk worden  gemaakt, en ziedaar, onze apparatenbouwer zag
een groeimarkt. Ranzig en amoreel eigenbelang, meer niet. Dus nu stellen
dat  kinderporno plaatsten door Chefren neen morele heldendaad was is
hetzelfde als stellen dat Holleeder de kampioen van het sociale geweten
is.

Felipe is niet bezweken door Chefren maar door politieke druk waar
Chefren noch Muijz part noch deel van uitmaakten. Het waren de ándere,
laffere providers, die de doorslag gaven. Dus geen megalomane verhalen
graag.