Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Mar 18 15:41:01 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

---- Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Helaas, Erik,
>
> Ik hoor graag hoe Hein overtuigd hoe Nederland een wet kan invoeren dat
> hetero's op het nieuwe Urk wel homo's mogen buitensluiten.

Ik heb het niet gehad over het invoeren van een wet of regel, maar juist over het (voorlopig en in overleg) NIET invoeren van een wet of regel.

 > Of Turkse en Marokkaanse meisjes geen leerplicht op te leggen, maar ze
> het uit te laten vechten met hun vaders en broers. Eigen kracht weet je
> wel, "ze" willen het helemaal niet, hun potentaten, dus...

Grappig dat je het nu associeert met het binnen-Nederlandse integratievraagstuk. (Over dwarsverbanden gesproken, maar ík beticht niemand van onsamenhangendheid...).
En ja, daarover gaat inderdaad óók het integratiedebat: in hoeverre hebben we het recht in te grijpen in Marokkaanse of Turkse gemenschappen om aldaar de Hollandse waarden en normen af te dwingen. Je weet wat Geert Wilders daarvan vindt. Zelf ben ik wat minder verWilderst. Ik vind dat je die gemeenschappen in grote mate vrij moet laten, binnen grenzen. Die grens is voor mij eerwraak, fysiek geweld, besnijdenis etc. Dus zelfs bínnen de Nederlandse (fysiek Nederland dus, niet staatkundig) bepleit ik gematigdheid van dwang ten aanzien van "vreemde" culturen. In die zin ben ik een ouderwetse linkse multiculti, ja. Ik beken schuld.