Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Sun Mar 18 14:08:45 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad Bert,

Mijn drijfveer is altijd de volstrekte gelijkwaardigheid van ieder mens
op aarde. Ben dan ook zeer tegen onze eigen schendingen van grondrechten
en mensenrechten binnenlands en van mensen elders (importheffingen
bijvoorbeeld). Ik ben blij dat er sinds honderden jaren mensen zijn die
vrijheid, gelijkheid en broederschap bepleitten en democratie met checks
en balances bij toekenning van machten daarbinnen, en sscheiding van
wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende machten.

Ik vind die verdere uitwerking en ontwikkeling in onze internationale
gemeenschap essentieel voor een kans voor deze wereld alle kollosale
problemen, van bevolkingsgroei, menswaardig leven, verdeling van
welvaart, milieu en klimaat, het hoofd te kunnen bieden. Zoals honderdan
jaren geleden slimme spelregels werden bedacht, ligt er een taak die
spelregels steeds verder te verfijnen in onze geinternationaliseerde
wereld, die niet meer een losse verzameling van gescheiden naties is,
maar een onlosmakelijk verzeven gemeenschap van deelgemeenschappen.

Geografisch grenzen zijn nauwelijks meer van belang zoals honderden
jaren geleden. Niet alleen door razendsnelle en massale reis- en
communicatiemogelijkheden, de positieve keerzijde, maar ook door een
schier onbeperkte verwevenheid van produktie en diensten, milieu,
klimaat, en van groepen mensen door langdurige en toenemende en steeds
snellere migraties van mensen (immigratie, emigratie en remigratie).

Gemeenschappen staan steeds losser van elkaar, niet alleen territoriaal,
de hele wereld is in vergelijking met vroeger een klein lokaal stadje,
maar wel een zeer dichtbevolkte. Nederland is maar een buurtje van een
relatief kleine wijken (Europa) in die ene "grote" (?) wereldstad die de
aarde is geworden, met steeds meer bebouwing voor wonen en werken en
landbouw en steeds minder parken en natuur.

Het begon met een discussie over homo's op Bonaire. Zij zijn onze
buurman en wijkgenoot (Europa), zelfs buurman (Nederland) al wonen ze
aan de overkant van onze straat. Maar alle vrouwen en mannen en alle
kinderen zijn onze stadgenoot, en vroeg of laat velen van hen onze wijk-
en buurtgenooten directe collega op ons werk, door welke vorm van
(arbeids)migratie en reizen en vervoer en directe communivcatie dan ook.

Heins argumenten kunnen niet waar zijn,
maar het valt om de donder niet mee inzichtelijk te maken
wat nou wel en geen zelfbeschikking is,
wat nou wel en niet democratisch is
(niet de meerderheid zomaar, maar grondrechten en mensenrechten).
Noch waarom we alle mensen moeten bijstaan als het gaat om grondrechten
en mensenrechten, hoe ver weg ook, en hoe direct of indirect ook
gerelateerd via hun gemeenschap(pen) aan de onze waar we lid van zijn.

Het blijft zo makkelijk om de zichtbare fysieke nabijheid alleen, de
toevallige woonplaats, als opportuun te gebruiken om democratisch mensen
te beperken in hun soevereiniteit en in ruil daarvoor onvervreemdbare
grondrechten, mensenrechten en rechtszekerheid daarbinnen te garanderen.

Het blijft zo makkelijk de toenemende complexe internationale
verstrengeling van mensen wat betreft cultuur, relaties en familie en
vrienden, wat betreft wonen, samenleven, werken, produktie,
dienstverlening en consumptie, door toenemend en sneller reizen, vervoer
van goederen, moderne communicatie, even te vergeten en mensen elders in
de steek te laten onder het oude vertroude mom van ze zijn elders ver
weg dus niet mee bemoeien en we waren kolonisator dus we zijn de laatste
om ons in te mogen zetten voor hen.

Toch is het essentieel als alle burgers van democratieen dat begrijpen
en beheersen. Zowel de basisprincipes van de vrije democratie met
grondrechten en mensenrechten, de basisprincipesw van internationale
vereniging. Als de toenemende maar fysiek onzichtbare verstrengeling
versus steeds minder relevante fysieke nabijheid an afstand. Anders rest
deze wereld en zijn deelgemeenschappen de dictatuur van de sterkste,
niet eens altijd van de meerderheid, welke laatste ontwikkeling
(dictatuur van de meerderheid) zo'n tweehonderd jaren geleden al
beschreven werd. Door wie ook weer, een Amerikanen toch?

Fritz van Rikxoort