Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Sun Mar 18 13:10:40 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Original Message-----
From: Hein van Meeteren [mailto:heinwvm at chello.nl]
Sent: zaterdag 17 maart 2007 10:24
To: Fritz van Rikxoort
Cc: 'Martin Lentink'; 'Discussielijst over D66''
Subject: Re: Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Fritz van Rikxoort schreef:
> Aanpassing aan ons, Hein??

Ja, Fritz.
> Rare kronkel om universele mensenrechten van mensen elders te
verwerpen
> door het als aanpassing aan ons te benoemen.

Nee Fritz, geen rare kronkel. Vanaf de 14e eeuw hebben de
oorspronkelijke bewoners van wat nu Latinns Amerika heet te maken gehaad

met missionarissen die met Bijbel of VN handvest in de hand hun oh zo
nobele evangelieën verkondigden.

FRITZ
Ja, en? NU gaat het om grondrechten en mensenrechten en een verdere
integratie van gebiedsdelen. Prima toch dat we dat correcter proberen te
doen dan toen? Of mogen zij ons de wet voorschrijven?

> Langzame, Hein?

Ja, Fritz, langamer.
> Het gaat vanzelf dat mensen mensenrechten verwerven in een strijd
tegen
> onderdrukkers?
Ja, Fritz, zo is dat ook bij "ons" gegaan. We hebben er eeuwen over
gedaan.
> Volgens mij leert de geschiedenis dat bijna altijd
> principiele en machtuitoefenende steun van derden nodig is.
De Nederlanden hebben zich behoorrlijk op,eigen kracht van de Spaanse
bezetter/onderdrukker ontdaan. En de Amerikaanse Revolutie is ook
redelijk van binnenuit ontstaan. Twee voorbeeldjes slechts/.

FRITZ
Er zijn meer voorbeelden en zelfs bij die jij noemt waarbij solidariteit
van derden essentieel is bij vrijheidsstrijden. Op eigen kracht betekent
laat ze maar barsten. Hoe rijm ik dat met opneming als gemeente? Ben je
daar ook tegen vanuit je argument laat ze op eigen kracht...?
EINDE FRITZ

> We hebben
> allemaal zo onze bevrijders, weinigen hebben hun vrijheid puur op
eigen
> kracht bereikt.
Zie boven. Je onderschat eigen kracht, Fritz. En dat voor een D66-er,
foei.

FRITZ
Je laat de hulp van derden weg, Hein, kennelijk om je te verschonen van
onze verantwoordelijkheid de kant van gediscrimineerden te kiezen i.p.v.
de kant van machtsmisbruikers.
EINDE FRITZ

>  Gelijke rechten kwamen vaak tot stand door druk van
> buitenaf, zoals vrouwenrechten in Nederland nogal recent door Europese
> richtlijnen.

Nee, hoor, die richtlijnen vólgden op een eerdere emancipatiestrijd die
bij de vrouwen zèlf is begonnen.Baas In nEigen Buik, weet je nog?

FRITZ
Je zit er volledig naast, recht op gelijke beloning en pensiosnbeloning
werd vanuit dat Europese mensenrecht elders via het Europees Hof
afgedwongen en aan Nederl;and opgelegd, gelukkig. Helaas onderhandelde
Wim Kok in het verdrag van Maastricht ons recth de decennia gejatte
beloningen van vrouwen en ongehuwden niet terug te hoeven geven.
EINDE FRITZ

Bonaire : Baas In Eigen Huwelijk.
> Kortom, ik begrijp je opstelling ten principale niet,
Nee, je wíl me niet begrijpen, en zet me dan maar weg ala homohater of
halve gare. Nogmaals, die truuk ken ik al jaren, die heb je niet van
jezelf.

FRITZ
IK doe niet andrs dan argumenteren en je te bevragen, ook over jouw
argumenten en hun reikwijddte, je gaat er nooit op in. Truuks pas ik
niet toe, ik probeer onze uitwisseling toe te spitsen, jij leidt steeds
de aandacth af... Het kennelijk misverstand over jouw denigrerende
woorden naar homo's die kennelijk een weergave waren van de mening van
derden, zonder dat je erbij zei dat je het er niet mee eens bent, maar
dat je niet wilt ingrijpen bij discriminatie elders, zelfs niet in ons
eigen konikrijk als er gemeenten bijkomen, is uit de wereld. Flauw mij
van een truuk te verwijten als je zelf verwarring stichtte, ik bevroeg
je erover en betreurde je rare uitspraken die kennelik slechts citaten
waren.
EINDE FRITZ

> We mogen sowieso eisen stellen aan grondrechten elders en
mensenrechten,
> zeker als we in nauwe verbanden bovennationale gemeenschappen vormen
met
> die andere landen.
Wie zijn "we"? En van wie mogen "we" dat?

FRITZ
Wie is ieder mens, alle gemeenschap van mensen en gemeenschap van
subgemeenschappen. Democratie is niet uit de lucht gevallen, is het
afstaan van souvereiniteit van mensen aan een gemeenschap onder de
randvoorwaarde van vrijheid, volstrekte gelijkheid, en wederkerigheid
(solidariteit).
EINDE FRITZ

>  We hebben het volste recht landen uit te sluiten van
> onze bovennationale gemeenschappen, als die essentiele grondrechten en
> mensenrechten schenden.
Zo ongeveer luidde de redenatie achter de inval in Irak. En als je dat
verband niet ziet is dat jammer.

FRITZ
Irak geen gemeente maken van Nederland is toch echt iets anders dan er
militeir binnenvallen, Hein. Als ik jou volg had je Irak gemeente laten
worden van ons met totalitair zelfbeschikkingsrecht van Saddam over alle
inwoners.
EINDE FRITZ

>  Het is de eigen keuze van die landen zichzelf
> buiten te sluiten om intern door te kunnen gaan met discriminatie en
> onderdrukking, dan nog verdienen de mensen daar onze steun in hun
> vrijheidsstrijd.

Dat laatste wel, dat eerste niet.

FRITZ:
mbt laatste:
Bepleit je nu dictaturen en dictators volwaardig deelgenoot te maken van
onze afstand van souvereiniteit aan bovennationale gemeenschappen? Ik
volg je niet. Als wij verdragen sluiten en wij ons vastleggen
mensenrechten te respecteren, ons te onderwerpen aan bovennationale
gemeenschappen, moeten we gemeenschappen die dat niet doen toch
toelaten? Of begrijp je mij niet?
Als wij verdragen sluiten en bovennationale gemeenschappen aangaan,
stellen we eisen aan onszelf en alle andere internationale partners. Wie
niet mee wil doen sluit zichzelf uit.

mbt eerste:
Hoe vul jij steun aan gediscrimineerden op onze overzeese eilanden in
als je ze gemeente laat worden en de potentaten daar het recht schenkt
hun onderdanen te discrimineren en hun mensenrechten en grondrechten te
schenden in onze gemeente? Ik zie dat niet als steun maar verraad aan de
gediscrimineerden, een dolk in de rug.
EINDE FRITZ

--
17-3-2007 12:33