Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Mar 17 10:23:49 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:
> Aanpassing aan ons, Hein??

Ja, Fritz.
> Rare kronkel om universele mensenrechten van mensen elders te verwerpen
> door het als aanpassing aan ons te benoemen.

Nee Fritz, geen rare kronkel. Vanaf de 14e eeuw hebben de
oorspronkelijke bewoners van wat nu Latinns Amerika heet te maken gehaad
met missionarissen die met Bijbel of VN handvest in de hand hun oh zo
nobele evangelieën verkondigden.
> Langzame, Hein?

Ja, Fritz, langamer.
> Het gaat vanzelf dat mensen mensenrechten verwerven in een strijd tegen
> onderdrukkers?
Ja, Fritz, zo is dat ook bij "ons" gegaan. We hebben er eeuwen over gedaan.
> Volgens mij leert de geschiedenis dat bijna altijd
> principiele en machtuitoefenende steun van derden nodig is.
De Nederlanden hebben zich behoorrlijk op,eigen kracht van de Spaanse
bezetter/onderdrukker ontdaan. En de Amerikaanse Revolutie is ook
redelijk van binnenuit ontstaan. Twee voorbeeldjes slechts/.
> We hebben
> allemaal zo onze bevrijders, weinigen hebben hun vrijheid puur op eigen
> kracht bereikt.
Zie boven. Je onderschat eigen kracht, Fritz. En dat voor een D66-er, foei.
>  Gelijke rechten kwamen vaak tot stand door druk van
> buitenaf, zoals vrouwenrechten in Nederland nogal recent door Europese
> richtlijnen.

Nee, hoor, die richtlijnen vólgden op een eerdere emancipatiestrijd die
bij de vrouwen zèlf is begonnen.Baas In nEigen Buik, weet je nog?
Bonaire : Baas In Eigen Huwelijk.
> Kortom, ik begrijp je opstelling ten principale niet,
Nee, je wíl me niet begrijpen, en zet me dan maar weg ala homohater of
halve gare. Nogmaals, die truuk ken ik al jaren, die heb je niet van
jezelf.

> We mogen sowieso eisen stellen aan grondrechten elders en mensenrechten,
> zeker als we in nauwe verbanden bovennationale gemeenschappen vormen met
> die andere landen.
Wie zijn "we"? En van wie mogen "we" dat?
>  We hebben het volste recht landen uit te sluiten van
> onze bovennationale gemeenschappen, als die essentiele grondrechten en
> mensenrechten schenden.
Zo ongeveer luidde de redenatie achter de inval in Irak. En als je dat
verband niet ziet is dat jammer.

Dat laatste wel, dat eerste niet.