Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Sat Mar 17 08:32:35 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erg helder, André,

Jouw (staats)rechtelijke uiteenzetting.

Wat betreft zelfbeschikkingsrecht plaats ik kanttekeningen.
Enerzijds valt elke groep, gemeenschap, in grotere verbanden.
Anderzijds is zeer de vraag of geografische groepen individuen die er
toevallig toe behoren zomaar willekeurig gelijke rechten mag ontzeggen.

Elk onderscheid, bijvoorbeeld op geslacht, moet gerechtvaardigd zijn, en
dan in zijn uitwerking ook nog redelijk en billijk. In die zin is het
geen vrije kwestie, zelfs geen puur lokale. Huwelijken hebben immers ook
rechtsgevolgen buiten het eigen territorium. Als bijvoorbeeld op Bonaire
niet iedereen mag trouwen met elke partner van de eigen wederzijdse
voorkeur, hoe kunnen wij dan hun huwelijken nog erkennen? Dan werken we
mee aan het privilege van een onderdrukkende meerderheid die ook hier op
grond van huwelijken rechten claimt en het onthouden van diezelfde
rechten hier aan de daar uitgeslotenen.

Ik zou zulke elitaire huwelijken niet erkennen, zelfs niet als die elite
hetero's zijn en dus in de meerderheid. Met zo min zou ik landen zomaar
haar burgers reistoegang hier geven, al dan niet via visa voorwaarden,
als niet alle burgers uit die landen vrij mogen reizen, direct of
indirect door onredelijke voorwaarden zoals financiele uitgesloten. Je
mag wederkerigheid verlangen maar ook dat rechten die wij landen
verlenen binnen die landen zonder enige discriminatie worden toegekend
aan de burgers van die landen.

M.i. zijn er ook veel randvoorwaarden aan het recht van groepen anderen
binnen hun territorium hun soevereiniteit te ontnemen en hun wil op te
leggen, hun rechten en vrijheden te onthouden maar ze wel de kosten van
de privileges van de gepriviligeerden te laten meebetalen is nog een
stap verder. Mensenrechten kortom, die m.i. universeel zijn,
zelfbeschikking geldt van onderop, vanuit vrij, onafhankelijke
individuen, en niet van bovenaf vanuit potentaten of onderdrukkende
groepen.

Fritz van Rikxoort