Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Fri Mar 16 07:37:59 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16-mrt-2007, at 1:14, Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Niet schuldig. Wel medeverantwoordelijk.

Waarom moeten wij ons anno 2007 medeverantwoordelijk voelen voor
iets wat honderden jaren geleden is gebeurd?

> Nee, ze werden gekidnapt/geroofd uit de dorpen in de burt van de kust.

Beide is het geval geweest.

> Da's makkelijk. Maar onterecht.

Waarom?

> Je hebt geen deel gehad aan kolonialisme en slavenhandel, mar plukt
> er nog steeds de vruchten van. Dus je bent er, of je nu wil of
> niet, onderdeel van.

Die mensen dus ook.
Die plukken er ook de vruchten van, want die zijn over het algemeen
beter af
dan hun 'verwanten' - als ik dat woord vele honderden jaren na dato
nog kan
gebruiken - die in Afrika zijn achter gebleven.

Mijn Surinaamse tandarts bijvoorbeeld, zou wellicht nooit tandarts
zijn geworden
als haar voorouders niet naar een Nederlandse kolonie in Zuidamerika
waren
vervoerd. En voor je met alelrlei geblaat aan komt zetten Hein: dit
is niet mijn
opvatting, maar de opvatting van mijn tandarts.

> En je zal rekening moeten houden met de reactie van Caribische
> mensen op je blanke, Hollandse, zelfingemomen smoel, ook al is dat
> smoel in jouw ogen schuldvrij.

'Caribische mensen' is een beetje een erg gemakkelijke kreet voor een
buitengewoon
complexe situatie. Ten eerste: wat bedoel je precies met Cariben -
waar trek je de
grens? Ten tweede is het een enorme smeltkroes. Tot Caribische mensen
behoren
bijvoorbeeld ook blanke Franstaligen, mensen van Deense afkomst,
afstammelingen
van slaven, en niet te vergeten afstammelingen van de oorspronkelijke
bewoners,
al hoewel die grotendeels door een andere indianenstam zijn uitgeroeid.

> Aha, historische revisie.

Wat Raimond beschrijft is een historisch feit.

> Het zijn de gelukzoekers weer. Een sort Wilders-argument.

Dit soort geblaat is gemakkelijk, maar onterecht.
Ga nou eens in op wat Raimond schrijft.

> "Die mensen" hoeven nergens aan te wennen. Hou eens op met die
> koloniale taal.

Hou jij dan eens op met dat agressieve zelfingenomen geschreeuw Van
Meeteren.

> "Die mensen" moeten hun eigen (ei)landen maar besturen naar egen
> inzicht, vind je niet?

Ze willen toch een soort Nederlandse gemeente worden?

> Of vind je ons bestuursmodel zo geldig en zo illuster dat we hem
> weredwijd moeten invoeren?

Dringen wij dat dan aan hen op?
En heeft Raimond beweerd dat wij wereldwijd ons bestuursmodel moeten
invoeren?
Allemaal stropoppen Hein.

> Overal Ondieps?

Wat een ontzettend kinderachtige retoriek.

Ad hominem, en weer erg kinderachtig.

Waar zijn je argumenten eigenlijk Hein?
Of zaten die weer eens in de fles?

Erik vdMb