Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Fri Mar 16 05:35:49 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goedemorgen :)

Om een lang verhaal kort te maken:
Je respecteert discriminatie, uitsluiting van gelijke rechten,
onderdrukking, privileges voor diegenen die zichzelf toeeigenen wat ze
anderen ontzeggen, door dat een andere cultuur te noemen... Tja.

Je gooit er nog een sausje over van zogenaamde democratie die door een
meerderheid misbruikt wordt door gelijke grondrechten en andere rechten,
gelijke behandeling en toegang, uit het oog te verliezen.
Ik dacht dat elke D66-er wist dat democratie meer is dan de macht van
het getal. Elk besluit en elke regeling die niet ieder mens, ieder
individu, gelijke rechten toekent, in dit geval te trouwen met de man of
vrouw van eigen voorkeur, is niet democratisch maar dictatuur van een
meerderheid.

Waar niet ieder individu gelijke rechten en toegang heeft is de
parlementaire democratie niet gelegitimeerd. Een overheid die zijn macht
misbruikt door niet iedereen gelijke rechten en toegang toe te kennen is
niet legitiem. Het is de bijl aan de wortel van de beschaving.
Immers, ieder individu dat wordt buitengesloten van grondrechten en
andere rechten heeft het volste recht die dictatuur te verwerpen en zijn
souvereiniteit op deze aardbol te behouden. Individuen geven hun
soevereintiteit slechts vrijwillig af als de groep, de samenleving,
iedereen gelijke rechten en toegang geeft en besluiten zorgvuldig en
rechtvaardig neemt, rekening houdend met ieders belang, als alle rechten
en plichten wederkerig zijn. Anders vervallen we vroeg of laat tot
anarchie en geweld, want vrijheidsstrijd is gerechtvaardigd en
onvermijdelijk.

Er is domweg geen enkele rechtvaardiging te bedenken waarom niet alle
mensen, alle mannen en vrouwen, zouden mogen trouwen met het mesn van de
eigen voorkeur, de eigen geliefde, de man of vrouw van de iegen
wederzijdse voorkeur. Jouw argument van ach het is een andere cultuur en
de meerderheid besluit het democratisch is inderdaad net zo dom als
vrouwen laten onderdrukken (en gedwongen uithuwelijken), kinderen laten
misbruiken, mensen als slaaf laten werken, mensen op grond van afkomst,
huidskleur, leeftijd, geloof of welke persoonskenmerken dan ook
uitsluiten en onderdrukken en op welke manier dan ook misbruiken.

Vrijheid in gelijke mate voor allen, gelijkwaardige behandeling van
allen, solidariteit en wederkerigheid naar allen, waartoe worden mensen
daarmee gedwongen? Ja tot acceptatie en respect voor alle anderen en hun
gelijkwaardigheid. De basis voor elke beschaving in de zin van
beschaafd. Maar het dwingt iemand de keuzen te maken die anderen maken,
te zijn zoals anderen zijn. Ieder mens het gelijke recht te geven, wat
zeg ik, niet te onthouden, niet te blijven ontnemen, te trouwen met de
man of vrouw van de eigen voorkeur dwingt geen enkele hetero te trouwen
met welke man of vrouw dan ook!

Al je goedpratende maar niet ter zake doende gelul over vermeende en
eenzijdige losbandigheid, parades of rellerij van gediscrimineerde
verloofden verandert daar niets aan, noch je verdraaiing van vrijheid en
gelijkheid en democratie tot het recht van willekeurige geografische
groepen anderen hun souvereiniteit te ontnemen zonder hen volstrekt
gelijke rechten en toegang te verlenen, om hen actief of passief te
dwingen in hun eigen keurslijf en voorkeuren en op kosten en ten koste
van hen privileges toe te eigenen.

Fritz van Rikxoort