Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Thu Mar 15 12:32:20 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op donderdag 15-03-2007 om 12:04 uur [tijdzone +0100], schreef Hein van
Meeteren:

> <...>
> Dit is een volstrekt BESTUURLIJKE redenering.

Nee. Het is een volstrekt PRINCIPIELE redenering.

> Formewel hebben jullie alle
> gelijk van de wereld, broeders, maar in de realiteit ziet de wereld er
> écht iets anders uit.

'jullie'?  Lidmaatschap weer opgezegd?
En hoe anders ziet die wereld eruit? Objectief? Of door jouw ogen? Of
stel je die twee gelijk aan elkaar?

> Trek eens uit jullie venen, laat je plaggenhutten
> eens achter jelui, en trek de wereld  in. Práát met mensen en onderzoek
> hoe een eiland als Arunba, Sint Maarten, Curacao in elkaar steekt. Ga
> eens naar Suriname en práát met Surimamers, in stede van jullie
> parmantige wijsheden over grondrechten en universele verklaringen, die
> we allen kennen, de wereld in te slingeren.

En je argument was, eh...?

> Voor je het weet val je opnieuw een Irak binnen om de westerse Waarheid
> zo'n land in te bombarderen.

Nee meneer. Die inval was, volgens dezelfde principes, namelijk
illegaal.

> Waarom bezetten jullie Bonaire niet en dwingen met militair geweld
> iedere homo  het homohuwelijk in, én alles daaromheen. Grondrechten van
> Nederland: jullie zullen dat vreten, zwarten, onderwontwikkelde macho's,
> middelwwuse Antillianen. Naar de zweep naar het gemeentehuis, homo's,
> want wij D66-ers, wij weten wat goed is voor jullie! (ironieteken)

Geen argumentatie. Een karikatuur maken van hetgeen is gezegd, en dan de
karikatuur bespreken? Tsk, Tsk.
Waarom zou er militair geweld moeten worden gebruikt? Het Europese deel
van het Koninkrijk tracht al lange, lange tijd met de overzeese
Koninkrijksdelen tot overeenstemming te komen, rekening houdend met de
historie. Niet door geweld, maar zoals dat tussen beschaafde staten,
naties, volken en mensen gebruikelijk is, door te onderhandelen.
Ik vind je 'morele verontwaardiging´ gratuit en buitengewoon denigrerend
naar de gesprekspartners uit de overzeese gebiedsdelen. Alsof dat
onwetende, onderdrukte slaafse koelies waren die door Pechtold en
Nicolai een dictaat kregen opgelegd, in plaats van dat ze na kalm beraad
en rustig overleg tot een keuze zijn gekomen. Dat ze nu verder opkomen
voor hetgeen ze als hun belang zien, soit. Maar dat ontneemt ons niet
het recht op te komen voor hetgeen we als /ons/ belang zien. En daar is
helemaal niets kolonialistisch aan.

met vriendelijke groeten,

Martin Lentink