Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Thu Mar 15 11:13:39 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zo demcoratisch is het er niet, lezen van uit André van Wanrooiis
uiteenzetting, en dat is vooral onze nalatenschap lijkt mij.

We proberen in onze relatie met de overzeese eilanden juist individuen
te helpen bijvoorbeeld door hen bijzondere toegang te geven hiet, ook
tot ons onderwijs. Dan zeggen we niet zoek het er zelf maar uit, vecht
daar maar voor beter onderwijs en minder in feite corrupte politieke
toestanden. Op dezelfde manier hebben bijvoorbeeld gelijkslachtelijke
paren er recht op onze steun, we moeten hun medestanders zijn. Inderdaad
mensenrechten die we in al onze internationale relaties het belangrijkst
zouden moeten vinden.

Jouw standpunt is m.i. te veel laat iedereen ter wereld het binnen eigen
toevallige grenzen maar uitzoeken. Op die manier kun je nooit meer
pleiten voor wat goeds dan ook elders, want binnen hun grenzen moeten ze
het uitvechten. Militair ingrijpen past dan zeker niet meer. Je ontkent
het internationale karakter van mensen en sluit ze op binnen hun
toevallige naties. Zelfs ontwikkelingshulp blijft jouws inziens
koloniaal en zelfs hongerhulp zou een kwestie zijn van vecht het daar
maar uit.

Onze relatie met de eilanden is slecht en gecompliceerd, ik dacht met de
omvorming van gemeenten dat er eenduidigheid zou komen, al kost dat
sociale zekerheid, helaas blijkt dat een illusie. Maar dat punt door
André van Wanrooij naar voren gebracht moeten we elders maar verder
bespreken. Het gaat om veel meer dan huwelijken.

Fritz van Rikxoort