Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Wed Mar 14 20:50:58 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het ging mij ook om de andere dimensie.

Als Bonairianen toegang hebben tot ons koninkrijksdeel horen wij dat
omgekeerd ook te hebben. Als wij alle B-huwelijken erkennen horen zij al
onze huwelijken te erkennen. Wij mogen niet shoppen in welke Bonairianen
wel of niet meetellen, zij niet welke Nederlanders wel of niet
meetellen.

Stel je eens voor dat vrouwen op Bonaire niet mogen autorijden, mensen
van bepaalde ethniciteit beopaalde dingen niet zouden mogen, past dat
dan ook in een en hetzelfde koninkrijk? Ik ben geen staatsrechtgeleerde,
wellicht gelden onze algemene normen elders in het konikrijk niet, wie
weet beter hoe e.e.a. zit? Hoe onafhankelijk zijn ze eigenlijk?

Maar het lijkt mij dat als wij meebetalen alsof ze er bij horen, dat wij
er dan omgekeerd ok allemaal evenveel bijhoren, ongeacht geslacht,
afkomst, leeftijd enzovoort enzovoort. Als dat niet zo is, als Bonaire
onze landgenoten naar willekeur mogen uitsluiten, kan ik geen vrede
hebben dat diezelfde landgenoten via de belasting gedwongen meebetalen
aan dat koninkrijksdeel.

Het gaat dan om meer dan huwelijkse rechten (denk aan erfenissen
enzovoort). Wat dacht je van pensioenrechten? Wellicht hebben de
ielanden nog archaische wetten, zijn ze inderdaad geen lid van de EU, en
hebben vrouwen nog achtergestelde rechten (geen recht op gelijk llon en
pensioen e.d.). Nogmaals ik geef toe de verhoudingnen toch onvoldoende
te kennen, e.e.a. benieuwd me wel.

Ooit heb ik weleens vernomen dat Antillianen vrij waren naar hier te
reizen en zich te vestigen, en dat dat omgekeerd niet op alle eilanden
zo is voor Nederlanders. Dat verbaasde me toen ook, omdat ik
wederkerigheid veronderstelde, open grenzen zo ja dan beide kanten op.

Fritz van Rikxoort