Piggelmee's ultieme wens

Wed Mar 14 20:39:32 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ho ho Mark...

Onderwijs betaalt uit algemene middelen waar iedereen verplicht
belasting aaan meebetaalt heeft een brede algemene taak kinderen, die
ook anderszins op allerlei financiele en andere manieren door de gehele
gemeenschap direct of indirect via de ouders ondersteund en versorgd
worden, op te leiden, te onderwijzen, om zichzelf te kunnen ontplooien
en weer bij te dragen aan die samenleving zelf. Het gaat om meer dan
latere beroepen en betaald werk.

Tgenwoordig mogen en moeten alle jongens en meisjes meedoen aan
onderwijs.

Ik zie niet in waarom jongens en meisjes onthouden mag worden wat
essentieel is voor hun ontplooiing. Niemand heeft kinderen te dwingen of
te duwen richting een bepaalde ontplooiing, niet in later beroep, niet
anderzins. Maar informatie ontouden over sex, seksuele geaardheid,
verschillende levenspatronen (de vrouw is gelukkig allang niet meer
alleen huishoudster en monddode rechterhand van haar man, trouwen is
niet een smeer verplicht.

Dat ouders hun opvattingen en voorkeuren kenbaar maken en zelfs vaak
door directe of indirect chantage opleggen aan hun kinderen is algemeen
bekend. Romans staan er vol van en films gaan er vaak (mede) over. Dar
is weinig aan te doen. Maar het is toch essentieel dat het algemene
onderwijs kinderen en jongeren minstens basisinformatie aandraagt en de
kans geeft zichzelf te verdiepen in wat dan ook. Zelfs de seksuele
geaardheid en mogelijkheden, de geschiedenis, hoe het elders toeging en
gaat, hoort m.i. daarbij. Denk ook eens aan volkenleer, monogamie versus
polygamie, het dierenrijk, het verzorgen van elkaar en elkaars kinderen
en (groot)ouders.

Ik zie niet in hoe het algemene onderwijs algemene informatie over
homoseksualiteit en de mogelijkheid dat kinderen en jongeren zef
homoseksueel kunnen zijn kan worden wegelaten. Dat is niet minder erg
dan meisjes bepaalde informatie onthouden om in een bepaalde vrouwenrol
geduwd te worden bijvoorbeeld. Of bepaalde beroepen en kennis voor alle
pupillen weg te laten omdat de ouders dat zouden willen.

Fritz van Rikxoort