over een hysterische pias die boos is weggelopen

Sat Mar 10 09:29:20 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Tjerk,

In antwoord op je vraag aan mij:

DB.NL was ontstaat als een 'grasroots' beweging, en is later
geformaliseerd
tot stichting hoewel veel aanhangers liever een vereniging hadden
gezien.

In september 1999 stuurde de 'voorzitter' van het autistisch opererende
stichtings'bestuur' een mailtje naar een van zijn collega's - ik meen
zijn
'secretaris' - met als strekking "zoals laats afgesproken heffen we
DB.NL
op, Edwin schrijf jij de opheffing even in bij de Kamer van Koophandel".
Een kopietje van zijn mailtje stuurde hij aan de Open Lijst van DB.NL.

Hierop ontstond geweldig veel consternatie bij de donateurs (in het
DB.NL jargon 'participanten' geheten). Het 'bestuur' heeft toen het
besluit
tot opheffing opnieuw genomen - ik vraag me als juridische leek af of
dat eigenlijk wel kan? Er was intussen veel verzet tegen de opheffing
ontstaan. Binnen de donateurs bestond voorkeur voor de voortzetting
van DB.NL als vereniging.

Inmiddels was 'woorvoerder' Hein zijn bekende zigzag-koers gaan
varen (eerst gestemd voor opheffen; toen het onomkeerbare
opheffingsbesluit eenmaal was genomen op allerlei lijsten - ook deze -
een oproep gedaan tot voortzetting van de stichting die hij zelf net
voor
de tweede keer had opgeheven; vervolgens zich beroepen op zijn
geweldige juridische kennis, de participanten uitgescholden voor
NSB-ers, Chefren voor SS-er uitgemaakt etc.).

De groep particpanten opteerde voor een vereniging DB.NL. Het leek
ons praktisch die meteen op te richten en de overgang zo soepel
mogelijk te laten verlopen ( de in ontbinding verkerende stichting
doneert de domeinnaam, de website, het saldo op de bankrekening,
alsmede de paperassen voorzover niet nodig voor de juridische
afwikkeling van de stichting).

Hierop heeft Hein ons met de rechter gedreigd. Door een "Vereniging
Digitale Burgerbeweging Nederland DB.NL" op te richten zou teveel
verwarring ontstaan met de gelijknamige stichting.

Mij leek dat geen probleem - die stichting was immers in ontbinding,
maar goed, we besloten om dan maar even te wachten tot Hein de
ontbinding had afgewikkeld, niet wetende dat Hein ook daar een
geweldige rotzooi van zou maken - sinds het 'officiële' ontbindings-
besluit heeft het 'bestuur' nog minstens tweemaal een ontbindings-
besluit genomen (?), al die tijd werd de organisatie illegaal bestuurd,
de bepalingen in de statuten werden nog minder nageleefd dan al
het geval was voor het 'ontbindingsbesluit' begin september 1999,
en uiteindelijk is zelfs niet duidelijk wanneer de organisatie precies
is opgeheven, want ook daar steekt Hein tal van tegenstrijdige
verhalen over af.

Tenslotte mochten de ex-donateurs bepalen waar het geld van de
stichtign naartoe moest, maar ook daar bemoeide Hein zich weer
mee, en het werd allemaal opnieuw een geweldig gekrakeel, tot
iedereen - murw door Heins gezeik - dan maar instemde met het
idee het geld over te maken aan de inmiddels opgerichtte stichting
Bits of Freedom die nauw aan Internetprovider XS4ALL was gelieerd.

(Overigens was XS4ALL-oprichter Felipe Rodriguez de hoofdsponsor
van DB.NL geweest dus zoveel veranderde er nu ook weer niet.)

De rechtsgrond was dus dat er verwarring zou kunnen ontstaan
tussen de in vereffening zijnde stichting en de op te richten
vereniging,
maar de werkelijke reden was dat Hein het niet kon verkroppen dat
een ander de organisatie misschien weleens veel beter zou kunnen
blijken te besturen dan hijzelf.

(Domme mensen hebben vaak een groot ego.)

Erik vdMb

(Ik heb begrippen als 'bestuur' en 'voorzitter' tussen aanhalingstekens
gezet, omdat begin september 1999 de in de statuten genoemde
maximum termijnvan drie jaar voor alle bestuurders was verlopen;
krachtens de statuten hadden ze dus hun functie direct moeten
neerleggen, maar in plaats daarvan namen ze het illegale besluit
om de organisatie op te heffen - men wilde geen opvolgers.)