Kamerleden over verwilderen

Sat Mar 10 09:11:30 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Volkskrant
Datum:  10 maart 2007
Auteur: Marc Peeperkorn

Stijl van Wilders krijgt navolging
----------------------------------

DEN HAAG - Grof taalgebruik, jij-bakken, op de persoon gerichte aanvallen: het
parlementaire debat in Nederland is deze week een nieuwe fase ingegaan.

Aangespoord door PVV-leider Wilders deinzen de andere partijen niet meer terug
voor een trap onder de gordel. VVD-Kamerlid Kamp: 'Dat is onvermijdelijk. Het
kan niet dat Wilders de hele tijd met scherp schiet en de rest zich aan
ongeschreven fatsoensregels houdt.'

Dat de politieke mores deels overboord zijn, deert D66-fractievoorzitter
Pechtold evenmin. 'Ik ben ooit in elkaar geslagen. Het verraste me, zoiets paste
totaal niet in mijn leven. Maar het heeft me wel wakker geschud: wil ik straks
opnieuw een pak rammel krijgen of sla ik terug? Dat laatste dus, ook in de
politiek.'

Afgelopen donderdag toonde de Tweede Kamer voor het eerst zijn opgeruwde
debatteertechnieken. Wilders zet PvdA-Kamerlid Arib neer als spion van de
Marokkaanse koning en eist haar vertrek. Dat hij juridisch geen poot heeft om op
te staan, deert de PVV'er niet. Tegenwerpingen van de andere partijen doet hij
af als 'totale onzin'. Reglementaire of grondwettelijke bezwaren? 'Ik doe wat ik
doe en ik doe het nog twintig keer', antwoordt Wilders.

'Enorm frustrerend', vindt GroenLinks-leider Halsema. 'Wilders is ongelooflijk
grof, hij onttrekt zich aan iedere norm voor debatteren. Ik heb besloten met
gelijke munt terug te betalen. Ik lust je rauw, heb ik hem gezegd. Ik heb
gevraagd naar de zaak rond PVV-Kamerlid Graus die verdacht werd van
vrouwenmishandeling. Ik weet, het zijn jij-bakken. Het maakt het debat platter.
Ik ben een grens overgegaan maar Wilders is grenzeloos in zijn methoden.'

Ook Pechtold ziet het debat als een scheidslijn. 'Wilders simplificeert, speelt
op de man, hij doet alles om de onrust die hij vertegenwoordigt te
maximaliseren. Nu is het punt gekomen om met gelijke wapens terug te slaan.'
Ongepast? 'De geschiedenis leert dat correctheid de ondergang van beschaafde
politiek kan zijn. Lawaai en intimidatie winnen als je je niet durft te
wapenen.'

CDA-Kamerlid Van Haersma Buma deed met 'enige schroom' aan het debat mee.
'Wilders speelt het spel niet volgens de regels. Hij maakt iemand verdacht en
presenteert die verdenking vervolgens als een feit. Om hem te laten voelen wat
deze aanpak betekent, heb ik hetzelfde gedaan: ook ik ben gaan trekken aan de
zaak-Graus.'

Ze doen maar, reageert Wilders laconiek. Hij is vrijdag zeer ingenomen met de
uitslag van het radioprogramma Stand.nl, waaruit blijkt dat ruim de helft van de
luisteraars de stijl van Wilders een verrijking vindt voor het politieke debat.
'Dat is ook niet zo moeilijk tussen al die grijze heren en dames politici.'

Hij lacht om collega's die vinden dat er een kritische fatsoensgrens in het
debat is overschreden. 'Ze kunnen hun borst natmaken, ik ben nog niet eens
begonnen. Het wordt nog veel heftiger. Wie daar niet tegen kan moet een ander
vak kiezen. Eigenlijk interesseert het me helemaal niets wat de andere partijen
vinden: laat ze allemaal maar in een heel hoge boom klimmen en dan zien we wel
of er ooit nog iets uit valt.' Kamp (VVD): 'De politiek wordt beslist ruwer de
komende jaren.'

--------
(c) 2007 PCM