Standpunt.nl: Wilders verrijkt politieke debat

Fri Mar 9 23:22:36 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Dit mag je me uitleggen. Of je bent echt gek, of ik zie iets niet.

 Moet ik daartussen kiezen, dan ?
 [Als je het zo stelt: er zijn nog 3 andere mogelijkheden]

 Ik weet natuurlijk niet wat jij niet ziet. Ik kan hoogstens aangeven
 wat ik wel meen te zien. En wat ik meen te zien is dat de politiek
 opnieuw hopeloos ontspoort op het moment dat het immigratievraagstuk
 binnen de gezichtshorizon komt. Men is voortdurend bezig dat probleem
 te ontkennen met het bedrijven van rituelen, het verzinnen van woorden
 en met het beschuldigen van de sceptici die daar doorheen prikken.

 Het gaat niet om Wilders (net als dat het destijds niet ging om For-
 tuyn), het gaat om de pathologische reactie van de gevestigde politiek
 op een probleem dat die politiek zelf gecreeerd heeft en de burger
 daar ongevraagd mee opzadelt. Een referendum over het immigratie-pro-
 bleem zal er dan ook niet snel komen - want de afgang zal enorm zijn.

 Overigens kan men Wilders moeilijk beschuldigen van het discrimineren
 van immigranten - de man is nota bene *getrouwd* met een immigrante.