over een hysterische pias die boos is weggelopen

Fri Mar 9 07:48:19 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 5-mrt-2007, at 1:18, Henk op xp wrote:

> Het versturen van kinderporno materiaal .... Dat  was, het begin
> van het einde van DB.NL, zo staat mij bij.

Dat staat je dan verkeerd bij.
Het begin van het einde was het op een groot aantal lijsten abonneren
van de open lijst door 1 van de deelnemers.
Hein gaf en geeft daar Chefren de schuld van (ook al is intussen
duidelijk
geworden wie de werkelijke dader was).

Overigens heeft Chefren indertijd 1 kinderporno plaatje gepost -
voorzien
van een duidelijke waarschuwing voor wie er geen kennis van wilde nemen.
De reden was dat door Felipe Rodriquez - oprichter van XS4ALL werd
ontkend
dat op de servers van XS4ALL kinderporno stond.
Na dat plaatje kon hij het niet meer ontkennen. Sindsdien hield
XS4ALL de
servers vrij van kinderporno, en dat voorbeeld is vervolgens door de
meeste
Nederlandse providers gevolgd.

Hert was misschienniet de meest elegante methode Henk, maar het posten
van dat ene plaatje op een beperkte mailinglijst heeft er voor
gezorgd dat
aan de verspreiding van kinderporno in Nederland grotendeels een eind
kwam. Het was dus effectiever dan al dat geoudehoer van Hein c.s.

> De geloofwaardigheid (reputatie mogelijk ook) van (deelnemers) een
> respectabele groep mensen die zich bezig hielden met de
> ontwikkelingen binnen en buiten ICT stond daardoor op het spel.
> Niemand wenste daarmee geassocieerd te worden. Punt! Het hing als
> een zwaard over de hoofden van de welwillende deelnemers en niet
> bespreekbaar bovendien.

Dat is dan ook de reden dat iemand, die veel geld aan de stichting had
gedoneerd, de Open Lijst op vele tientallen mailinglijsten heeft
geabonneerd.
Hij hoopte zo van het hele probleem af te raken - er niet op
rekenende dat
Hein de opheffing vele JAREN zou ophouden.

> Yep ! Het overkwam verschillende mensen op die lijst.
> Vooraf aangekondigd en al !! Een volstrekt gebrek aan
> enig inlevingsvermogen ... volkomen respectloos !!

Het gebruik van andermans emailadres was een poging om Hein duidelijk
te maken dat een digitale identiteit noodzakelijk is. Indertijd was
alleen
Chefren daar voorstander van, maar inmiddels is veel meer mensen
duidelijk
dat een emailadres veel te gemakkelijk te vervalsen is.

> De ´heren´ hadden toch een vereniging?

Een aantal donateurs wilde DB.NL voortzetten als vereniging.
Prompt werden zij door Hein met een rechtszaak gedreigd.

Ze hebben toen besloten om even te wachten tot Hein de stichting
had opgeheven. Over het opheffen heeft Hein ettelijke JAREN gedaan;
het oprichten van de vereniging leek toen niet opportuun meer want
inmiddels was Bits of Freedom opgericht.

(Dat is echter inmiddels opgeheven waardoor Nederland geen
EFF-achtige organisatie meer kent.)

Erik vdMb, oud-participant DB.NL