Verwilderen

Wed Mar 7 18:20:44 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De makkelijke opvatting van 1 paspoort is meer een uitlaatklep
voor de behoefte aan zekerheid en veiligheid
ofwel grenzen stellen en helder optreden door de overheid
tegen onaangepast, overlast gevend danwel riskant gedrag.
In wezen niet anders dan de roep tbs-ers nooit meer vrij te laten.

Helaas springen we nogal slordig om met handhaven,
laten we slachtoffers van overlast vaak in de steek.
Handhaven doen we wel als het makkelijk geld oplevert.
M.i. een cultureel probleem in ons land.

Keek laatst eens toe hoe tig agenten
fietsers bekeurden in Amsterdam, ja ook hier,
omdat hun verlichting niet aan voorschriften voldeed.
Bonnetje erbij voor identieteisplicht.
Ondertussen reden taxi's overstekers van de sokken
en belemmerden honderden fietsen ondanks alle verbodsborden
de nooduitgangen van een magabioscoop.
Je zag een herhaling van onze nationale sport,
het dempen van putten als tig kalven verdronken zijn,
weer voor je, met alle smoesjes van tijdgebrek te handhaven.

Kennelijk kunnen we als democratie en overheid
geen prioriteiten stellen, o.b.v. effect (risoco/schade).
Zowel bij doelstellingen als middelen doen we de verkeerde dingen.

Misschien te verklaren uit onze verdeeldheid,
ooit in zuilen en nu groeperinkjes en partijtjes.
Stokpaardjes berijden en piketpaaltjes slaan,
landje veroveren op andere groepjes, koek verdelen,
lijkt ons beter af te gaan dan samen doelen te stellen
laat staan die gemeenschappelijke doelen stap voor stap bereiken.

Fritz van Rikxoort