PvdA protesteerde zelf als eerste tegen bijbaan Khadija Arib (was: Dubbele nationaliteit: Khadija Arib werkt inderdaad voor Marokko

Tue Mar 6 08:52:27 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik zojuist,
>Ik heb even gekeken naar de eerste berichtgeving over dit onderwerp. Dat
>blijkt de VPRO-radio (op 28/2/2007) te zijn en *niet* de PVV,
>   http://www.ochtenden.nl/afleveringen/32022385/

 Sterker nog: de VPRO had het van de PvdA *zelf*.

 De PvdA-fractie (niet de PVV en de VVD) maakte als eerste bezwaren tegen
 deze bijbaan. Dat is de reden waarom de PvdA zo overduidelijk bij NOVA
 op vrijdag zat te liegen (en dat was de reden waarom ik de volgende dag
 keek of het waar was, daarbij afgaande op de NRC).

 In DePers (goed blad is dat toch, echt een aanwinst) van vandaag,
    http://depers.coolcreations.nl/papers/39.pdf
 staat,
    Arib was acht jaar Kamerlid toe zij bij de laatste verkiezingen laag
    op de PvdA-lijst werd gezet. Ze verloor haar plek en nam zitting in
    een werkgroep van een adviesraad die onder de Marokkaanse koning valt.
    Ze mag meepraten over het beleid dat Marokko moet voeren ten aanzien
    van Marokkanen in het buitenland.
    Maar toen PvdA'ers doorschoven naar het kabinet kwam Arib alsnog terug
    in de Kamer. Ze meldde haar nevenfunctie aan bij het fractiebestuur.
    Dat achtte het onwenselijk als Arib zou vallen onder het gezag van de
    Marokkaanse koning. Zij verzekerde het bestuur dat daar geen sprake
    van was.
    Toch stelde de fractie een onderzoek in naar de nevenfunctie van Arib.
    Standaardprocedure, wordt gezegd, maar het onderzoek lijkt extra
    urgentie te hebben gekregen nadat politiek Den Haag vorige week debat-
    teerde over de dubbele nationaliteiten van PvdA-bewindslieden Aboutaleb
    en Albayrak.
    (...)
    Arib zelf zegt dat de werkgroep just niet dient om Marokkanen in het
    buitenland in het gareel te houden of zelfs te initmideren, zoals
    Marokko vroeger deed.

 Dit (bij het laatste kan men vragen hebben) lijkt me zeer geloofwaardig.